Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране не е нарушила европейски и национални правила за конкуренция
По повод на приетото от Комисията за защита на конкуренцията решение, в което тя приема, че Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране (КИИП) е нарушила чл. 9 от Закона за защита на конкуренцията и чл. 81 от Договора за създаване на ЕО чрез приетата от нея Методика за определяне на размера на възнагражденията за предоставяне на проектантски услуги от инженерите в устройственото планиране и в инвестиционното проектиране, КИИП е длъжна да изрази своето категорично становище, че не е нарушила както посочените, така и каквито и да било други правила за конкуренция.
Методиката е приета от КИИП по силата на делегираната й от Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране публична функция и задължение да приеме такъв акт с оглед изпълнение на основните цели на закона, една от които цели е именно недопускането на монополизъм, нелоялна конкуренция и неравноправно положение в областта на инвестиционното проектиране. В тази връзка при приемането на Методиката КИИП се е ръководила от необходимостта да се създадат условия за предоставяне на качествени услуги в съответствие с обществения интерес и интересите на потребителите, да се въведат стандартите на добрата проектантска практика като част от по-широката категория добросъвестна търговска практика, както и да се създадат условия за свободен избор на инженери от инвеститорите, за свободно договаряне между тях и за свободна и почтена конкуренция между упражняващите тази професия, които основополагащи принципи са застъпени и в самата Методика. Поради това считаме, че тя не само че не води до прекратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията, а създава условия за разгръщане, в съответствие с установените в закона цели и принципи, на ефективна и лоялна конкуренция в областта на устройственото планиране и инвестиционното проектиране.
От особено значение е и обстоятелството, че КИИП не представлява договорно сдружение на независими предприятия, каквито сдружения евентуално биха могли да ограничат конкуренцията в резултат на свои действия или актове, а е съсловна професионална организация, която е създадена въз основа и в изпълнение на изрична законова разпоредба с цел осъществяване на саморегулация в устройственото планиране и инвестиционното проектиране. Поради тази съществена причина приетата от Камарата Методика не би могла да се счита за решение на сдружение на предприятия, а представлява акт с публичноправен характер, който има за предмет определени аспекти от тази саморегулация.
Не следва да се пропуска и обстоятелството че, възприемайки принципа на свободно договаряне на размера на възнагражденията на инженерите, в Методиката КИИП систематизира методологията за определяне на тези възнаграждения, а не техните размери. Тази методология изхожда от принципната позиция, че размерът на възнаграждението не би следвало да се договаря под себестойността на проектантската услуга, доколкото това е едно от изискванията и правилата за свободна и честна конкуренция. Ето защо с решение на Комисията по дисциплинарно производство на КИИП процедурата по разглеждане на такива случаи започва с уведомяване на Комисията за защита на конкуренцията. Съобразно това в Методиката са застъпени обективните и икономически обосновани критерии за определяне на тази себестойност, които критерии същевременно отразяват и нормативните изисквания и стандарти в областта на устройственото планиране и инвестиционното проектиране. Тези критерии позволяват законосъобразното и обосновано определяне именно на себестойността на предлаганата услуга, а не представляват пряко или косвено определяне на минимални и/или фиксирани цени на тази услуга.
Не на последно място следва да се подчертае, че приемането на Методиката не оказва пряко или косвено реално или потенциално влияние върху модела на търговията между държавите – членки на Европейския съюз, нито че съществува достатъчно висока степен на вероятност от това, доколкото тя е приета и материализирана в съответствие с разпоредбите на ЗКАИИП, който след измененията си от 2006 г. съответства на принципите и правилата на правото на Общността в областта на свободното установяване и свободното предоставяне на услуги в устройственото планиране и инвестиционното проектиране.
Изложеното ни дава достатъчно основания да изразим категоричната си позиция, че с мотивите и действията си във връзка с приемане на горепосочената Методика, Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране не е нарушила европейските и национални правила за конкуренция, установени в Договора за създаване на ЕО и Закона за защита на конкуренцията.
Инж. Стефан Кинарев – Председател на УС на КИИП
Методиката е приета от КИИП по силата на делегираната й от Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране публична функция и задължение да приеме такъв акт с оглед изпълнение на основните цели на закона, една от които цели е именно недопускането на монополизъм, нелоялна конкуренция и неравноправно положение в областта на инвестиционното проектиране. В тази връзка при приемането на Методиката КИИП се е ръководила от необходимостта да се създадат условия за предоставяне на качествени услуги в съответствие с обществения интерес и интересите на потребителите, да се въведат стандартите на добрата проектантска практика като част от по-широката категория добросъвестна търговска практика, както и да се създадат условия за свободен избор на инженери от инвеститорите, за свободно договаряне между тях и за свободна и почтена конкуренция между упражняващите тази професия, които основополагащи принципи са застъпени и в самата Методика. Поради това считаме, че тя не само че не води до прекратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията, а създава условия за разгръщане, в съответствие с установените в закона цели и принципи, на ефективна и лоялна конкуренция в областта на устройственото планиране и инвестиционното проектиране.
От особено значение е и обстоятелството, че КИИП не представлява договорно сдружение на независими предприятия, каквито сдружения евентуално биха могли да ограничат конкуренцията в резултат на свои действия или актове, а е съсловна професионална организация, която е създадена въз основа и в изпълнение на изрична законова разпоредба с цел осъществяване на саморегулация в устройственото планиране и инвестиционното проектиране. Поради тази съществена причина приетата от Камарата Методика не би могла да се счита за решение на сдружение на предприятия, а представлява акт с публичноправен характер, който има за предмет определени аспекти от тази саморегулация.
Не следва да се пропуска и обстоятелството че, възприемайки принципа на свободно договаряне на размера на възнагражденията на инженерите, в Методиката КИИП систематизира методологията за определяне на тези възнаграждения, а не техните размери. Тази методология изхожда от принципната позиция, че размерът на възнаграждението не би следвало да се договаря под себестойността на проектантската услуга, доколкото това е едно от изискванията и правилата за свободна и честна конкуренция. Ето защо с решение на Комисията по дисциплинарно производство на КИИП процедурата по разглеждане на такива случаи започва с уведомяване на Комисията за защита на конкуренцията. Съобразно това в Методиката са застъпени обективните и икономически обосновани критерии за определяне на тази себестойност, които критерии същевременно отразяват и нормативните изисквания и стандарти в областта на устройственото планиране и инвестиционното проектиране. Тези критерии позволяват законосъобразното и обосновано определяне именно на себестойността на предлаганата услуга, а не представляват пряко или косвено определяне на минимални и/или фиксирани цени на тази услуга.
Не на последно място следва да се подчертае, че приемането на Методиката не оказва пряко или косвено реално или потенциално влияние върху модела на търговията между държавите – членки на Европейския съюз, нито че съществува достатъчно висока степен на вероятност от това, доколкото тя е приета и материализирана в съответствие с разпоредбите на ЗКАИИП, който след измененията си от 2006 г. съответства на принципите и правилата на правото на Общността в областта на свободното установяване и свободното предоставяне на услуги в устройственото планиране и инвестиционното проектиране.
Изложеното ни дава достатъчно основания да изразим категоричната си позиция, че с мотивите и действията си във връзка с приемане на горепосочената Методика, Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране не е нарушила европейските и национални правила за конкуренция, установени в Договора за създаване на ЕО и Закона за защита на конкуренцията.
Инж. Стефан Кинарев – Председател на УС на КИИП
Още Новини
20/ 11/ 2024
"В новото строителство има ръководители, които не могат да разчетат документацията" - интервю на инж. А.Чипев пред БНР, 19.11.2024 г.
19/ 11/ 2024
Състоянието на сградния фонд в България е лошо, а корозията е факт и без климатичните промени, коментира за БТА Председателят на УС на КИИП
18/ 11/ 2024
В ПАМЕТ НА ПРОФ. БОЖИДАР БОЖИНОВ
13/ 11/ 2024
"Къде изчезна водата?" - интервю на инж. Димитър Куманов