Информация за проведените срещи с Министъра на инвестиционното проектиране проф. д-р арх. Данов.
Кратка информация за проведените срещи с Министъра на инвестиционното проектиране проф. д-р арх. Данов.
Създаването на новото министерство на инвестиционното проектиране би позволило развитие и реално усвояване на европейските средства, а редовните тематични срещи могат да дадат възможност за фокусиране върху основната рамка за бранша и необходимата нормативна база и действия за изменение на ЗУТ и ЗОП с водещо конкурсно начало.
В съответствие с Конституцията на Република България и в изпълнение на международните договори и законите министърът на инвестиционното проектиране:
1. провежда държавната политика за устройственото планиране на територията;
2. провежда държавната политика в областта на инвестиционното проектиране;
3. провежда държавната политика в областта на строителния контрол;
4. провежда държавната жилищна политика, както и политиката за осигуряване на благоприятна среда за обитаване;
5. упражнява ръководство и контрол по цялостната дейност във връзка с кадастъра, геодезията и картографията;
6. упражнява правата на държавата в търговски дружества с държавно участие в капитала в областта на неговата компетентност;
7. осъществява държавната политика по разработването на нормативни актове в областта на благоустройството, проектирането и строителството и тяхното хармонизиране с правото на Европейския съюз;
8. представлява Република България в международните организации в рамките на своята компетентност;
9. изпълнява и други функции, възложени му със закон или с акт на Министерския съвет.
Първата среща с министър Данов се проведе в сградата на САБ на 02.07.2013 г. От страна на КИИП на срещата присъстваха Заместник-председателят на Управителния съвет, Главният секретар, Председателят на Контролния съвет на КИИП, Председателите на Националните Професионални Секции към КИИП, Председателят и заместник Председателят на Регионална колегия София-град, Председателят на Регионална колегия София-област, представители на Националните Професионални Секции. Председателят на УС на КИИП бе възпрепятстван да участва, поради отсъствие от страната.
На срещата присъстваха ръководствата на професионалните неправителствени организации на Съюза на архитектите в България, Дружеството на главните архитекти към САБ, Научно техническите съюзи, Камарата на архитектите в България, Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, Камарите на геодезистите и ръководството на Агенцията по картография, геодезия и кадастър, водещи архитектурни и инженерни бюра и фирми и отделни активни членове на неправителствения браншови сектор.
На срещата бяха посочени следните приоритети в работа на МИП:
-
Максимално усвояване на средствата от еврофондовете при намалена бюрократичност;
-
Стимулиране на проектирането чрез финансови механизми;
-
Решаване на въпроси, свързани с кадастъра;
-
Бързо разплащане с бизнеса, добър бизнес климат и доверие между партньорите;
-
Справедливо разпределение на държавните поръчки при ясни правила и обвързване на заплащането с качеството, като целта е повишаване на жизнения стандарт.
Във връзка със срещата, КИИП изпрати до министър Данов писмо изх. № КИИП 219/09.07.2013 г. /Приложение № 1/.
Министър Данов предложи следващите срещи да се провеждат регулярно всеки четвъртък от 14.00 часа. Такива срещи се проведоха на 11.07., 18.07. и 25.07.2013 г. От страна на КИИП на срещите присъстваха Зам. Председателят на КИИП, Председателят на КС, Главният Секретар на КИИП. В едната от срещите участва Председателят на НПС „Геодезия”, а в последната взе участие и Председателят на УС на КИИП инж. Стефан Кинарев.
Темите, представени и обсъдени на тези срещи, бяха в следните направления:
-
Информация за Устройствения Правилник на МИП /Приложение № 2 – вж. Д.В. бр. 70/ 09.08.2013г./;
-
Закон за устройство на територията;
-
Закон за обществените поръчки;
-
Методиката за определяне на размера на възнагражденията за предоставяне на проектантски услуги от инженерите в устройственото планиране и инвестиционното проектиране.
Отбеляза се кризата в бранша и невъзможността да се усвояват европейските средства, като според данни от министерството усвояемостта им в момента е 15-17%. Поставен бе въпросът за избягване на редица практики, които не са напълно в полза на обществото. Необходимо е да се извършат следните по-важни стъпки:
- Участието на браншовите организации в процеса на нормотворчеството да става с принципите на правата и обратна връзка, чрез регулярни срещи с министерството.
- Да се създаде възможност бързо да се разработват предпроектни проучвания за посрещане на европейските проекти, където усвояването на средствата е приоритет.
- Да се разграничат ясно правата и задълженията на участниците в инвестиционния процес.
- Да се създадат законови условия Главният проектант (архитект или инженер) да участва до края на инвестиционния процес, с цялата отговорност, вкл. застраховане по примера на европейските и световни практики.
- Да се създадат нормативни и законови условия за ускоряване на процедурата, особено за нискоетажното строителство.
- Да се направят промени в закона за обществените поръчки , за да отпаднат възможностите за корупционни практики.
- За експертиза да се ползват напълно независими неправителствени професионални организации.
В Закона за устройство на територията се фиксират два основни момента: в самия Закон на първо време да се внесат промените, които Министерството ще направи във връзка с разделянето на дейността между Министерството на регионалното развитие и Министерството на инвестиционното проектиране. Същевременно се въвеждат и някои изисквания, които са свързани с намаляване на бюрокрацията. Целта е да се разгледа и да се направи подход, чрез който Законът за устройство на територията да се раздели на два Закона, като единият от тях е Законът за строителството. Обърна се внимание на предложението на Камарата на инженерите по геодезия за промени в ЗУТ /Приложение № 3 /, представено до Комисията по инвестиционно проектиране към НС, с писмо изх. № 80/10.07.2013 г. Предложението на КИИП за промени в ЗУТ е дадено в Приложение № 4,а мотивите към законопроекта в Приложение 4а .
По отношение на Закона за обществените поръчки се предлага да има Правилник за обществените поръчки в строителството, като се обръща специално внимание на архитектурното и инженерното проектиране във всичките му видове. Това води до конкретизиране на областта и спецификата на проектантската професия. Предложението на КИИП за промени в ЗОП е дадено в Приложение № 5, а мотивите на МС са дадени в Приложение № 5а.
Не може да се извършва проектиране с високо качество, ако в обществените поръчки основната цел е минималната цена.
На 08.08.2013 г., с писмо наш изх. № КИИП-228/08.082013 г. /Приложение 6а/, КИИП изпрати до Комисията по инвестиционното проектиране в НС, до Комисията по регионална политика и местно самоуправление, до Комисията по правни въпроси, до комисията по вътрешна сигурност и обществен ред и до Комисията по земеделието и храните своето становище по Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, внесен в НС от Лиляна Павлова и група народни представители - /Приложение№ 6/.
Подчертана беше като изключително положителна необходимостта от участието на КИИП в комисиите по разработването на горните документи, както и предварителното представяне на важните за Камарата въпроси, например: въвеждането на интердисциплинарни части в проектите, Методиката за възнагражденията на проектантите. Приемането и утвърждаването на тези нормативи е свързано със следното: от една страна е необходимо да се повиши съответно икономическата обвързаност с качеството на труда, който се извършва, а от друга - давайки качествен продукт, той се получава със съответните средства, но паралелно с това и изискванията към инженерния кадър се повишават, а съответно и оценката на този труд трябва да отговаря на постигнатите резултати. Директно беше посочено, че стремежът е в обозримо бъдеще заплащането на инженерния труд у нас, при достигане на съответното качество, да се доближи до това в европейските страни от общността.
Всичко това е свързано с квалификацията и проектантския труд – висококвалифициран труд, качествени проекти и съответно заплащане. Без качествено проектиране не може да се получи това заплащане.
На 23.07.2013г. Вицепремиер Зинаида Златанова представи: Проект на Споразумение за партньорство – програмен период 2014 – 2020г., основен стратегически документ на страната ни за следващия програмен период.
Аналитичната част на документа обхваща показатели и критерии по идентифицираните области на несъответствие, потребностите за развитие и възможностите за растеж, по които България ще работи. Основните елементи обхващат финансиранията по линията на Европейските фондове, като допълнително се обръща внимание на следните фондове: трите структурни фонда (Кохезионен фонд, Европейски фонд за регионално развитие и Европейски социален фонд), Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейски фонд за морско дело и рибарство. Петте фонда формират Европейски структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ).
Посочени бяха и критичните точки за развитието на България: демографски спад, ниска производителност, ниска икономическа активност, неефективно ползване на ресурсите и др.
Въз основа на критичните точки за развитието на България, посочени в анализа, и идентифицираните предпоставки за растеж, в съответствие с целите на Стратегията Европа 2020, в Споразумението за партньорство за периода 2014-2020 г. са формулирани четири основни приоритета за ЕСИФ.
Приоритет 1: Образование, квалификация и заетост за приобщаващ растеж;
Приоритет 2: Иновации и инвестиции за интелигентен растеж;
Приоритет 3: Свързаност и зелена икономика за устойчив растеж;
Приоритет 4: Добро управление и достъп до качествени обществени услуги.
Проектът на Споразумение за партньорство – програмен период 2014–2020 г. е даден в Приложение № 7.
На 21.08.2013 г. Правителството одобри проекта на Споразумение за партньорство на България, очертаващо помощта от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) за периода 2014-2020 г. Документът ще послужи като основа за провеждане на технически консултации с Европейската комисия. Окончателният вариант на споразумението може да бъде представен за одобрение едва след влизане в сила на Регламента за определяне на общоприложими разпоредби за ЕСИФ и след окончателното одобрение от Европейския парламент на Многогодишната финансова рамка за следващия програмен период.
Още Новини
20/ 11/ 2024
"В новото строителство има ръководители, които не могат да разчетат документацията" - интервю на инж. А.Чипев пред БНР, 19.11.2024 г.
19/ 11/ 2024
Състоянието на сградния фонд в България е лошо, а корозията е факт и без климатичните промени, коментира за БТА Председателят на УС на КИИП
18/ 11/ 2024
В ПАМЕТ НА ПРОФ. БОЖИДАР БОЖИНОВ
13/ 11/ 2024
"Къде изчезна водата?" - интервю на инж. Димитър Куманов