Камара на инженерите в инвестиционното прокетиране Chamber of engineers in the investment design

Метростанция - София Летище София Спортна зала

Информация за проведените срещи с Министъра на инвестиционното проектиране проф. д-р арх. Данов.

Кратка информация за проведените срещи с Министъра на инвестиционното проектиране проф. д-р арх. Данов.


Създаването на новото министерство на инвестиционното проектиране би позволило развитие и реално усвояване на европейските средства, а редовните тематични срещи могат да дадат възможност за фокусиране върху основната рамка за бранша и необходимата нормативна база и действия за изменение на ЗУТ и ЗОП с водещо конкурсно начало.

В съответствие с Конституцията на Република България и в изпълнение на международните договори и законите министърът на инвестиционното проектиране:

1. провежда държавната политика за устройственото планиране на територията;

2. провежда държавната политика в областта на инвестиционното проектиране;

3. провежда държавната политика в областта на строителния контрол;

4. провежда държавната жилищна политика, както и политиката за осигуряване на благоприятна среда за обитаване;

5. упражнява ръководство и контрол по цялостната дейност във връзка с кадастъра, геодезията и картографията;

6. упражнява правата на държавата в търговски дружества с държавно участие в капитала в областта на неговата компетентност;

7. осъществява държавната политика по разработването на нормативни актове в областта на благоустройството, проектирането и строителството и тяхното хармонизиране с правото на Европейския съюз;

8. представлява Република България в международните организации в рамките на своята компетентност;

9. изпълнява и други функции, възложени му със закон или с акт на Министерския съвет.

Първата среща с министър Данов се проведе в сградата на САБ на 02.07.2013 г. От страна на КИИП на срещата присъстваха Заместник-председателят на Управителния съвет, Главният секретар, Председателят на Контролния съвет на КИИП, Председателите на Националните Професионални Секции към КИИП, Председателят и заместник Председателят на Регионална колегия София-град, Председателят на Регионална колегия София-област, представители на Националните Професионални Секции. Председателят на УС на КИИП бе възпрепятстван да участва, поради отсъствие от страната.

На срещата присъстваха ръководствата на професионалните неправителствени организации на Съюза на архитектите в България, Дружеството на  главните архитекти към САБ, Научно техническите съюзи, Камарата на архитектите в България, Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, Камарите на геодезистите и ръководството на Агенцията по картография, геодезия и кадастър, водещи архитектурни и инженерни бюра и фирми и отделни активни членове на неправителствения браншови сектор.

На срещата бяха посочени следните приоритети в работа на МИП:

  • Максимално усвояване на средствата от еврофондовете при намалена бюрократичност;

  • Стимулиране на проектирането чрез финансови механизми;

  • Решаване на въпроси, свързани с кадастъра;

  • Бързо разплащане с бизнеса, добър бизнес климат и доверие между партньорите;

  • Справедливо разпределение на държавните поръчки при ясни правила и обвързване на заплащането с качеството, като целта е повишаване на жизнения стандарт.

Във връзка със срещата, КИИП изпрати до министър Данов писмо изх. № КИИП 219/09.07.2013 г. /Приложение № 1/.

Министър Данов предложи следващите срещи да се провеждат регулярно всеки четвъртък от 14.00 часа. Такива срещи се проведоха на 11.07., 18.07. и 25.07.2013 г. От страна на КИИП на срещите присъстваха Зам. Председателят на КИИП, Председателят на КС, Главният Секретар на КИИП. В едната от срещите участва Председателят на НПС „Геодезия”, а в последната взе участие и Председателят на УС на КИИП инж. Стефан Кинарев.

Темите, представени и обсъдени на тези срещи, бяха в следните направления:

  • Информация за Устройствения Правилник на МИП /Приложение № 2 – вж. Д.В. бр. 70/ 09.08.2013г./;

  • Закон за устройство на територията;

  • Закон за обществените поръчки;

  • Методиката за определяне на размера на възнагражденията за предоставяне на проектантски услуги от инженерите в устройственото планиране и инвестиционното проектиране.

Отбеляза се кризата в бранша и невъзможността да се усвояват европейските средства, като според данни от министерството усвояемостта им в момента е 15-17%. Поставен бе въпросът за избягване  на редица практики, които не са напълно в полза на обществото. Необходимо е да се извършат следните по-важни стъпки:

- Участието на браншовите организации в процеса на нормотворчеството да става с принципите на правата и обратна връзка, чрез регулярни срещи с министерството.

- Да се създаде възможност бързо да се разработват предпроектни проучвания за посрещане на европейските проекти, където усвояването на средствата е приоритет.

- Да се разграничат ясно правата и задълженията на участниците в инвестиционния процес.

- Да се създадат законови условия Главният проектант (архитект или инженер) да участва до края на инвестиционния процес, с цялата отговорност, вкл. застраховане по примера на европейските и световни практики.

- Да се създадат нормативни и законови условия за ускоряване на процедурата, особено за нискоетажното строителство.

- Да се направят промени в закона за  обществените поръчки , за да отпаднат възможностите за корупционни практики.

- За експертиза да се ползват напълно независими неправителствени професионални организации.

В Закона за устройство на територията се фиксират два основни момента: в самия Закон на първо време да се внесат промените, които Министерството ще направи във връзка с разделянето на дейността между Министерството на регионалното развитие и Министерството на инвестиционното проектиране. Същевременно се въвеждат и някои изисквания, които са свързани с намаляване на бюрокрацията. Целта е да се разгледа и да се направи подход, чрез който Законът за устройство на територията да се раздели на два Закона, като единият от тях е Законът за строителството. Обърна се внимание на предложението на Камарата на инженерите по геодезия за промени в ЗУТ /Приложение № 3 /, представено до Комисията по инвестиционно проектиране към НС, с писмо изх. № 80/10.07.2013 г. Предложението на КИИП за промени в ЗУТ е дадено в Приложение № 4,а мотивите към законопроекта в Приложение 4а .

По отношение на Закона за обществените поръчки се предлага да има Правилник за обществените поръчки в строителството, като се обръща специално внимание на архитектурното и инженерното проектиране във всичките му видове. Това води до конкретизиране на областта и спецификата на проектантската професия. Предложението на КИИП за промени в ЗОП е дадено в Приложение № 5, а мотивите на МС са дадени в Приложение № 5а.

Не може да се извършва проектиране с високо качество, ако в обществените поръчки основната цел е минималната цена.

На 08.08.2013 г., с писмо наш изх. № КИИП-228/08.082013 г. /Приложение 6а/, КИИП изпрати до Комисията по инвестиционното проектиране в НС, до Комисията по регионална политика и местно самоуправление, до Комисията по правни въпроси, до комисията по вътрешна сигурност и обществен ред и до Комисията по земеделието и храните своето становище по Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, внесен в НС от Лиляна Павлова и група народни представители - /Приложение№ 6/.

Подчертана беше като изключително положителна необходимостта от участието на КИИП в комисиите по разработването на горните документи, както и предварителното представяне на важните за Камарата въпроси, например: въвеждането на интердисциплинарни части в проектите, Методиката за възнагражденията на проектантите. Приемането и утвърждаването на тези нормативи е свързано със следното: от една страна е необходимо да се повиши съответно икономическата обвързаност с качеството на труда, който се извършва, а от друга - давайки качествен продукт, той се получава със съответните средства, но паралелно с това и изискванията към инженерния кадър се повишават, а съответно и оценката на този труд трябва да отговаря на постигнатите резултати. Директно беше посочено, че стремежът е в обозримо бъдеще заплащането на инженерния труд у нас, при достигане на съответното качество, да се доближи до това в европейските страни от общността.

Всичко това е свързано с квалификацията и проектантския труд – висококвалифициран труд, качествени проекти и съответно заплащане. Без качествено проектиране не може да се получи това заплащане.

На 23.07.2013г. Вицепремиер Зинаида Златанова представи: Проект на Споразумение за партньорство – програмен период 2014 – 2020г., основен стратегически документ на страната ни за следващия програмен период.

Аналитичната част на документа обхваща показатели и критерии по идентифицираните области на несъответствие, потребностите за развитие и възможностите за растеж, по които България ще работи. Основните елементи обхващат финансиранията по линията на Европейските фондове, като допълнително се обръща внимание на следните фондове: трите структурни фонда (Кохезионен фонд, Европейски фонд за регионално развитие и Европейски социален фонд), Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейски фонд за морско дело и рибарство. Петте фонда формират Европейски структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ).

Посочени бяха и критичните точки за развитието на България: демографски спад, ниска производителност, ниска икономическа активност, неефективно ползване на ресурсите и др.

Въз основа на критичните точки за развитието на България, посочени в анализа, и идентифицираните предпоставки за растеж, в съответствие с целите на Стратегията Европа 2020, в Споразумението за партньорство за периода 2014-2020 г. са формулирани четири основни приоритета за ЕСИФ.

Приоритет 1: Образование, квалификация и заетост за приобщаващ растеж;

Приоритет 2: Иновации и инвестиции за интелигентен растеж;

Приоритет 3: Свързаност и зелена икономика за устойчив растеж;

Приоритет 4: Добро управление и достъп до качествени обществени услуги.

Проектът на Споразумение за партньорство – програмен период 2014–2020 г. е даден в Приложение № 7.

На 21.08.2013 г. Правителството одобри проекта на Споразумение за партньорство на България, очертаващо помощта от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) за периода 2014-2020 г. Документът ще послужи като основа за провеждане на технически консултации с Европейската комисия. Окончателният вариант на споразумението може да бъде представен за одобрение едва след влизане в сила на Регламента за определяне на общоприложими разпоредби за ЕСИФ и след окончателното одобрение от Европейския парламент на Многогодишната финансова рамка за следващия програмен период.

Още Новини

12/ 06/ 2024

Панел 4: Национална кръгла маса на тема "Развитие на националната политика за намаляване на сеизмичния риск", 19-20.05.2024 г.

29/ 03/ 2024

Материали за Редовното отчетно-изборно общо събрание на НПС ЕАСТ, 2024 г.

28/ 03/ 2024

Материали за Редовното отчетно-изборно общо събрание на НПС ОВКХТТГ, 2024 г.

27/ 03/ 2024

Доклад за дейността на НПС ГПГ за периода м.май 2023г. до м.март 2024г.