законотворчество
законотворчество
а за сгради над 50 кв.м се издава (според Закона за енергийна ефективност) сертификат
за проектни енергийни характеристики при въвеждане на сградата в експлоатация.
Отстъплението от постигнатото по оценка на енергийната ефективност ще има много силен
отрицателен ефект върху отношението на населението към комплексните мерки за постигане
на икономия на енергия и повишаване енергийната ефективност на сградите. Възможно е
да доведе до отказ от изпълнение и на предвидените енергоспестяващи проектни мерки
поради предвижданото отпадане на сертификат за проектни енергийни характеристики при
въвеждане на сградата в експлоатация.
в/ Когато нямаме интегриран показател за годишен разход на енергия, няма да може да
отчитаме един най-важните показатели за енергийна ефективност - екологичния еквивалент
на причинени емисии въглероден диоксид (СО2).
6. Чл. 31 и чл. 32
Предложения:
а. SPFmin
да бъде съгласно Наредба за изменение и допълнение на Наредба № РД-16-869
от 2011 г. за изчисляването на общия дял на енергията от възобновяеми източници в брутното
крайно потребление на енергия и потреблението на биогорива и енергия от възобновяеми
източници в транспорта
б. За различните видове термопомпи коефициентът SPFmin трябва да е различен.
7. табл. 1 към методиката
За електроенергията коефициентът ер, отчитащ загубите за добив/производство и
пренос на енергия, да се приеме 2.5 съгласно
ДИРЕКТИВА 2012/27/ЕС НА ЕВРОПЕЙСКИЯ
ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 25 октомври 2012 г.
II.По-важни наши предложения за изменения и коментари в Наредба №15:
1.Чл. 186 и Чл. 206. (1)
Да се постанови като задължително разработването на проект за отоплителна инсталация
за жилищни сгради с разгъната застроена площ над 50 кв.м. Това предложение е свързано с
предложението в чл. 16 на Наредба №7 .
2.Чл. 215.(1)
Необосновано намаляване на температурата на топлоносителя на входа на системата
(max 60оС) за конвективни системи за отопление. Такава температура може да е само
препоръчителна. Максималната температурата на топлоносителя на входа на системата
трябва да е обвързана с коефициента на полезно действие на топлоизточника.
3. Чл. 288(1)
Виж предложение към чл. 15 на Наредба №7.
4. Ново приложение:
Поради липса на параметри на микроклимата за някои обществени сгради и помещенията
в тях предлагаме да се регламентира като законосъобразно използването на таблиците
за сгради с параметри на микроклимата от вече отменените "Норми за проектиране на
отоплителни, вентилационни и климатични инсталации от 1986 г.".
Така подготвените промени са в много от пунктовете недообмислени, противоречащи на
текстове от други нормативни документи и ще създадат допълнителни проблеми в процеса
на инвестиционното проектиране. Това от своя страна ще доведе до още повече затруднения
за инвеститорите и възложителите при реализацията на обектите. Въпреки всичките тези
затруднения няма да се постигне съществен напредък в посока на повишаване на енергийната
ефективност на сградите и очакваният ефект за цялото ни общество. В предложените
проекти за изменения в Наредба №7 и Наредба №15 само се завишават норми, без да се
стимулира изпълнението им. Усилията трябва да бъдат в посока информиране и насърчаване
на населението по отношение на енергийната ефективност, а не към въвеждането на
задължителни нормативни мерки, които за по-голямата част от гражданите са непосилни от
финансова гледна точка и те са в невъзможност да ги осъществят.
Държавата следва активно да се намеси в стимулирането на стремежа към енергийно
ефективни технически решения, а не да се създават императивни "празни" текстове,
предварително обречени да останат само в областта на добрите пожелания.
За пореден път предлагаме на Министерството на инвестиционното проектиране
задължително да състави комисия (или работна група) за прецизиране и основно доработване
на промените в Наредба №7 и Наредба №15, в която да участват представители на КИИП,
включително и други заинтересовани организации, съвместно с авторите на промените в тези
наредби. Това ще позволи да се изготви реално работещ и приложим в практиката нормативен
документ, който да е в полза на цялото общество.
Добър пример за работа на проектанти от КИИП в комисия е при промяната на
Наредба № Із-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване
на безопасност при пожар през 2013 г.
Декларацията е приета на годишно събрание на Националната професионална секция
ОВКХТТГ към Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране на 17.11.2014 г.
в Пловдив.
14
15