законотворчество
                
              
            
            
              
                
                  законотворчество
                
              
            
            
              а за сгради над 50 кв.м се издава (според Закона за енергийна ефективност) сертификат
            
            
              за проектни енергийни характеристики при въвеждане на сградата в експлоатация.
            
            
              Отстъплението от постигнатото по оценка на енергийната ефективност ще има много силен
            
            
              отрицателен ефект върху отношението на населението към комплексните мерки за постигане
            
            
              на икономия на енергия и повишаване енергийната ефективност на сградите. Възможно е
            
            
              да доведе до отказ от изпълнение и на предвидените енергоспестяващи проектни мерки
            
            
              поради предвижданото отпадане на сертификат за проектни енергийни характеристики при
            
            
              въвеждане на сградата в експлоатация.
            
            
              в/ Когато нямаме интегриран показател за годишен разход на енергия, няма да може да
            
            
              отчитаме един най-важните показатели за енергийна ефективност - екологичния еквивалент
            
            
              на причинени емисии въглероден диоксид (СО2).
            
            
              
                6. Чл. 31 и чл. 32
              
            
            
              
                Предложения:
              
            
            
              
                а. SPFmin
              
            
            
              да бъде съгласно Наредба за изменение и допълнение на Наредба № РД-16-869
            
            
              от 2011 г. за изчисляването на общия дял на енергията от възобновяеми източници в брутното
            
            
              крайно потребление на енергия и потреблението на биогорива и енергия от възобновяеми
            
            
              източници в транспорта
            
            
              б. За различните видове термопомпи коефициентът SPFmin трябва да е различен.
            
            
              7. табл. 1 към методиката
            
            
              За електроенергията коефициентът ер, отчитащ загубите за добив/производство и
            
            
              пренос на енергия, да се приеме 2.5 съгласно
            
            
              
                ДИРЕКТИВА 2012/27/ЕС НА ЕВРОПЕЙСКИЯ
              
            
            
              
                ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 25 октомври 2012 г.
              
            
            
              
                II.По-важни наши предложения за изменения и коментари в Наредба №15:
              
            
            
              
                1.Чл. 186 и Чл. 206. (1)
              
            
            
              Да се постанови като задължително разработването на проект за отоплителна инсталация
            
            
              за жилищни сгради с разгъната застроена площ над 50 кв.м. Това предложение е свързано с
            
            
              предложението в чл. 16 на Наредба №7 .
            
            
              
                2.Чл. 215.(1)
              
            
            
              Необосновано намаляване на температурата на топлоносителя на входа на системата
            
            
              (max 60оС) за конвективни системи за отопление. Такава температура може да е само
            
            
              препоръчителна. Максималната температурата на топлоносителя на входа на системата
            
            
              трябва да е обвързана с коефициента на полезно действие на топлоизточника.
            
            
              
                3. Чл. 288(1)
              
            
            
              Виж предложение към чл. 15 на Наредба №7.
            
            
              
                4. Ново приложение:
              
            
            
              Поради липса на параметри на микроклимата за някои обществени сгради и помещенията
            
            
              в тях предлагаме да се регламентира като законосъобразно използването на таблиците
            
            
              за сгради с параметри на микроклимата от вече отменените "Норми за проектиране на
            
            
              отоплителни, вентилационни и климатични инсталации от 1986 г.".
            
            
              Така подготвените промени са в много от пунктовете недообмислени, противоречащи на
            
            
              текстове от други нормативни документи и ще създадат допълнителни проблеми в процеса
            
            
              на инвестиционното проектиране. Това от своя страна ще доведе до още повече затруднения
            
            
              за инвеститорите и възложителите при реализацията на обектите. Въпреки всичките тези
            
            
              затруднения няма да се постигне съществен напредък в посока на повишаване на енергийната
            
            
              ефективност на сградите и очакваният ефект за цялото ни общество. В предложените
            
            
              проекти за изменения в Наредба №7 и Наредба №15 само се завишават норми, без да се
            
            
              стимулира изпълнението им. Усилията трябва да бъдат в посока информиране и насърчаване
            
            
              на населението по отношение на енергийната ефективност, а не към въвеждането на
            
            
              задължителни нормативни мерки, които за по-голямата част от гражданите са непосилни от
            
            
              финансова гледна точка и те са в невъзможност да ги осъществят.
            
            
              Държавата следва активно да се намеси в стимулирането на стремежа към енергийно
            
            
              ефективни технически решения, а не да се създават императивни "празни" текстове,
            
            
              предварително обречени да останат само в областта на добрите пожелания.
            
            
              За пореден път предлагаме на Министерството на инвестиционното проектиране
            
            
              задължително да състави комисия (или работна група) за прецизиране и основно доработване
            
            
              на промените в Наредба №7 и Наредба №15, в която да участват представители на КИИП,
            
            
              включително и други заинтересовани организации, съвместно с авторите на промените в тези
            
            
              наредби. Това ще позволи да се изготви реално работещ и приложим в практиката нормативен
            
            
              документ, който да е в полза на цялото общество.
            
            
              
                Добър пример за работа на проектанти от КИИП в комисия е при промяната на
              
            
            
              
                Наредба № Із-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване
              
            
            
              
                на безопасност при пожар през 2013 г.
              
            
            
              
                Декларацията е приета на годишно събрание на Националната професионална секция
              
            
            
              
                ОВКХТТГ към Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране на 17.11.2014 г.
              
            
            
              
                в Пловдив.
              
            
            
              14
            
            
              15