Page 12-13 - Kiip_Magazine_8

Basic HTML Version

законотворчество
законотворчество
Декларация от Националната
професионална секция - "Отопление,
вентилация, климатизация, хладилна
техника, топло- и газоснабдяване"
(ОВКХТТГ) към Камарата на инженерите в
инвестиционното проектиране (КИИП)
Относно: Предложения за изменения в:
• Наредба №7/2004 за енергийна ефективност, топлосъхранение и икономия на енергия в
сгради.
• Наредба №15 от 2005 г. за технически правила и нормативи за проектиране, изграждане
и експлоатация на обектите и съоръженията за производство, пренос и разпределение на
топлинна енергия.
Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране (КИИП) е най-голямата съсловна
организация в Република България, урегулирана със Закона за камарите на архитектите и
инженерите в инвестиционното проектиране (обнародван в ДВ, бр. 20 от 4 март 2003 г.) и в
която членуват над 13 000 инженери.
По електронната поща на 29.07.2014 г. получихме последните варианти за изменение и
допълнение на Наредба №7 и Наредба №15.
Въпреки категоричното ни настояване в този си вид промените вНаредба№7 иНаредба№15
да не се изпращат за нотификация в Европейската комисия (ЕК), изразено в писмо с изх.№-
КИИП-285/01.09.2014 г., получихме писмо с изх.№V-01-1352/02.10.2014 г. на Министерството
на инвестиционното проектиране (МИП), че е зaпочнала процедура по нотификация.
Общи констатации по така предложените проекти за изменения в Наредба №7 и Наредба
№15:
1.Само незначителен брой от многото съществени наши мотивирани предложения за
промени в двете наредби са приети, а по някои от променените текстове имаме изцяло нови
предложения.
2. Определени текстове в така разработените проекти за наредби противоречат на:
- ДИРЕКТИВА 2010/31 на ЕС
- ЗАКОН ЗА ЕНЕРГИЙНАТА ЕФЕКТИВНОСТ (ЗЕЕ)
- ДРУГИ НАРЕДБИ И ЗАКОНИ
Основните изисквания наДиректива 2010/31/ЕСса въведени в българското законодателство
чрез изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност от март 2013 г.
3. Навсякъде в наредбите, където се препраща към стандарти, които не са преведени на
български език, препратките да се премахнат.
I.По-важни наши предложения за изменения и коментари в Наредба №7:
1.Чл. 4
Предложение:
"Чл. 4. (1)
Техническите показатели за енергийна ефективност на сградите се изразяват
като:
1. интегриран показател - интегрирана енергийна характеристика на сградата
2. обобщен коефициент на топлопреминаване на ограждащите конструкции и елементи на
сградата
3. коефициентите на топлопреминаване на ограждащите конструкции и елементи на
сградата.
В ал. 2
се отчитат и уреди, а в Директива 2010/31/ЕС и ЗЕЕ в определението за "енергийни
характеристики на сграда" няма уреди.
2. Чл. 10
, ал. 6
Предложение:
При наличие на техническа спецификация за топлинната изолация, предназначена за
полагане върху плътни ограждащи елементи, проектният (изчислителният) коефициент на
топлопроводност (λ,W/m.K) да се определя както в DIN V 4108-4.
Приложение 4 да се актуализира изцяло, като се прибавят и изолационни материали, които
са на пазара и се прилагат в Република България.
3. Чл. 11
Предложения:
а. Да се изготви национален каталог на топлинните мостове с числени примери за нови и
съществуващи сгради, като се отчита дебелината на изолацията.
б
. Докато се направи национален каталог на топлинните мостове, да се приеме
предложението на БАИС топлинните мостове да са % от стойността на коефициентът на
пренос на топлина през плътните ограждащи конструкции.
4. Чл. 15
Наредбата налага като норма необосновано висока стойност на минимален температурен
коефициент на ефективност на съоръженията за рекупериране/регенериране на
топлината>70%.
Предложение:
Предлагаме таблица, където в зависимост от вида на рекуператора/регенератора да се
посочи минимален температурен коефициент на ефективност.
5. Чл. 16
Предложение:
Чл. 16.(1)
При жилищни сгради, сгради за обществено обслужване и производствени
сгради с разгъната застроена площ до 50 кв.м, които се отопляват и/или охлаждат,
техническият показател за енергийна ефективност е стойността на обобщения коефициент
на топлопреминаване на ограждащата конструкция на сградата по чл. 26, ал. 2 и тя следва да
не е по-голяма от референтната му стойност.
Мотиви:
а/ ЗЕЕ чл. 15а - ал. 3, т. 6 и чл. 18, т. 7 и съгласно член 4, т. 2 от Директива 2010/31 на ЕС.
б/ Тези сгради между 50 и 250 кв.м са по-голямата част от обектите, които се проектират в
страната по данни на колегите от регионалните секции, а и като жилищен фонд (Изграждане на
сгради с почти нулево потребление на енергия в България (nZEB) - 2012 г., табл. 4). В момента
за всички тези сгради се изисква изготвяне на проект по част "Енергийна ефективност",
12
13