Page 16-17 - Kiip_Magazine_8

Basic HTML Version

законотворчество
законотворчество
ЗА ПО-ГОЛЯМА ПРОЗРАЧНОСТ И
ПРЕДВИДИМОСТ НА СТРОИТЕЛНО-
ИНВЕСТИЦИОННИЯ ПРОЦЕС
СТАНОВИЩЕна колегията от
професионална секция МДГЕ към КИИП
по отношение на промените в Наредба
№ 4 за ОБХВАТА И СЪДЪРЖАНИЕТО НА
ИНВЕСТИЦИОННИТЕ ПРОЕКТИ
СТАНОВИЩЕ НА ИНЖЕНЕРНАТА КОЛЕГИЯ ЗА ПРОМЕНИ В НАРЕДБА №4,
КОИТО ДА УЛЕСНЯТ ПРОЦЕСИТЕ В СТРОИТЕЛСТВОТО
ИдеятазаизмененияидопълнениявНаредба№4от21май2001 г. заобхватаисъдържанието
на инвестиционните проекти предизвика активността на инженерната колегия.
Основните насоки на промените станаха предмет на оживени дискусии в регионалните
колегиинаКИИПи Обсъжданибяхаредица проблеми като каквоще се постигне чрез създаване
на единни правила, определящи обема и съдържанието на проектната документация за всеки
отделен вид (група) строежи, в съответствие с категоризацията на строежите съгласно чл.
137 от ЗУТ и Наредба 1 от 2003 г. за номенклатурата на видовете строежи, необходими за
издаване на разрешение за строеж.
Как да се прецизират критериите по отношение на количествени и качествени параметри
за един и същ обект (проект), за етапа на договаряне и възлагане изготвянето на проектната
документация, особено в случаите, когато по одобрения инвестиционен проект се възлага
изпълнение на строително-монтажни работи по реда на Закона за обществените поръчки.
Как по-добре да се регламентират изискванията на съответните одобряващи инстанции
и контролни органи към участниците в строителния процес по време на одобряване на
проектната документация, реализацията и въвеждане на строежа в експлоатация.
Предвижданите изменения ще позволят ли на възложителя да избере строителя по ясни
критерии, ще му осигурят ли ефективен и реален контрол и предвидимост. До каква степен
да се уеднаквят критериите за обем и съдържание на проектната документация, която е
необходима на общинските администрации за издаване на разрешение за строеж.
Доколко ясното и изчерпателно регламентиране на проектната документация за даден
инвестиционен проект ще минимализира възможността от субективна преценка и корупционни
практики. Според сегашните регламенти всяка администрация, която е компетентна да
издава разрешения за строеж, може да изисква от инвеститора различен обем проектна
документация.
Какви промени са нужни, за да допринесат в максимална степен за по-голяма прозрачност
и предвидимост на строително-инвестиционния процес с цел намаляване на риска от волни
или неволни интерпретации на закона и подзаконовите нормативи. Какво да се направи
за по-добра плановост, предвидимост, прозрачност и устойчивост относно количествени,
качествени и ценови параметри за един и същ обект (проект) за целия период на строително-
инвестиционния процес.
По всички тези въпроси ръководството на Камарата на инженерите в инвестиционното
проектиране поиска становището на своите членове, за да изрази тяхната ясна и категорична
позиция.
1. Kонкретно за Приложение1 на Наредба 4 - съгласни сме със становищата на колегите
от другите секции, т.е. таблицата няма място в наредбата.
2. Текстовете в Наредба 4, които смятаме, че трябва да претърпят промяна, са, както
следва:
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл.3.(1) Обхватът на инвестиционните проекти в зависимост от вида, предназначението,
големината и местоположението на проектираните обекти и изискванията към проектните
решения може да включва следните проектни части:
3. Части за устройство на прилежащия към обекта терен:
а) геология (инженерно-геоложки и хидро-геоложки доклад);
б) част геодезическа - геодезическо заснемане и трасировъчен план на сградите и парцела,
вертикална планировка за обекти без транспортно натоварване;
в) паркоустрояване и благоустрояване; ландшафтна архитектура.
Би следвало да съществува и част минна под някакъв номер в общия ред.
Глава втора
ПРЕДВАРИТЕЛНИ (ПРЕДИНВЕСТИЦИОННИ) ПРОУЧВАНИЯ
Чл.9.Предварителните (прединвестиционните) проучвания могат да обхващат:
1.изясняване на инвестиционното строително намерение;
2.проучвания за определяне на подходящо местоположение на обекта и на условията за
застрояване съобразно предвижданията на устройствените планове;
3.инженерни проучвания, в т.ч. инженерно-геоложки, геотехнически, хидро-геоложки,
хидроложки и др., като съдържанието им се определя в зависимост от местоположението,
вида, характера и спецификата на обекта;
16
17