законотворчество
                
              
            
            
              
                
                  законотворчество
                
              
            
            
              
                ЗА ПО-ГОЛЯМА ПРОЗРАЧНОСТ И
              
            
            
              
                ПРЕДВИДИМОСТ  НА СТРОИТЕЛНО-
              
            
            
              
                ИНВЕСТИЦИОННИЯ ПРОЦЕС
              
            
            
              
                СТАНОВИЩЕна колегията от
              
            
            
              
                професионална секция МДГЕ към КИИП
              
            
            
              
                по отношение на промените в Наредба
              
            
            
              
                № 4 за ОБХВАТА И СЪДЪРЖАНИЕТО НА
              
            
            
              
                ИНВЕСТИЦИОННИТЕ ПРОЕКТИ
              
            
            
              
                СТАНОВИЩЕ НА ИНЖЕНЕРНАТА КОЛЕГИЯ ЗА ПРОМЕНИ В НАРЕДБА №4,
              
            
            
              
                КОИТО ДА УЛЕСНЯТ ПРОЦЕСИТЕ В СТРОИТЕЛСТВОТО
              
            
            
              ИдеятазаизмененияидопълнениявНаредба№4от21май2001 г. заобхватаисъдържанието
            
            
              на инвестиционните проекти предизвика активността на инженерната колегия.
            
            
              Основните насоки на промените станаха предмет на оживени дискусии в регионалните
            
            
              колегиинаКИИПи Обсъжданибяхаредица проблеми като каквоще се постигне чрез създаване
            
            
              на единни правила, определящи обема и съдържанието на проектната документация за всеки
            
            
              отделен вид (група) строежи, в съответствие с категоризацията на строежите съгласно чл.
            
            
              137 от ЗУТ и Наредба 1 от 2003 г. за номенклатурата на видовете строежи, необходими за
            
            
              издаване на разрешение за строеж.
            
            
              Как да се прецизират критериите по отношение на количествени и качествени параметри
            
            
              за един и същ обект (проект), за етапа на договаряне и възлагане изготвянето на проектната
            
            
              документация, особено в случаите, когато по одобрения инвестиционен проект се възлага
            
            
              изпълнение на строително-монтажни работи по реда на Закона за обществените поръчки.
            
            
              Как по-добре да се регламентират изискванията на съответните одобряващи инстанции
            
            
              и контролни органи към участниците в строителния процес по време на одобряване на
            
            
              проектната документация, реализацията и въвеждане на строежа в експлоатация.
            
            
              Предвижданите изменения ще позволят ли на възложителя да избере строителя по ясни
            
            
              критерии, ще му осигурят ли ефективен и реален контрол и предвидимост. До каква степен
            
            
              да се уеднаквят критериите за обем и съдържание на проектната документация, която е
            
            
              необходима на общинските администрации за издаване на разрешение за строеж.
            
            
              Доколко ясното и изчерпателно регламентиране на проектната документация за даден
            
            
              инвестиционен проект ще минимализира възможността от субективна преценка и корупционни
            
            
              практики. Според сегашните регламенти всяка администрация, която е компетентна да
            
            
              издава разрешения за строеж, може да изисква от инвеститора различен обем проектна
            
            
              документация.
            
            
              Какви промени са нужни, за да допринесат в максимална степен за по-голяма прозрачност
            
            
              и предвидимост на строително-инвестиционния процес с цел намаляване на риска от волни
            
            
              или неволни интерпретации на закона и подзаконовите нормативи. Какво да се направи
            
            
              за по-добра плановост, предвидимост, прозрачност и устойчивост относно количествени,
            
            
              качествени и ценови параметри за един и същ обект (проект) за целия период на строително-
            
            
              инвестиционния процес.
            
            
              По всички тези въпроси ръководството на Камарата на инженерите в инвестиционното
            
            
              проектиране поиска становището на своите членове, за да изрази тяхната ясна и категорична
            
            
              позиция.
            
            
              1. Kонкретно за Приложение1 на Наредба 4 - съгласни сме със становищата на колегите
            
            
              от другите секции, т.е. таблицата няма място в наредбата.
            
            
              2. Текстовете в Наредба 4, които смятаме, че трябва да претърпят промяна, са, както
            
            
              следва:
            
            
              
                Глава първа
              
            
            
              
                ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
              
            
            
              Чл.3.(1) Обхватът на инвестиционните проекти в зависимост от вида, предназначението,
            
            
              големината и местоположението на проектираните обекти и изискванията към проектните
            
            
              решения може да включва следните проектни части:
            
            
              3. Части за устройство на прилежащия към обекта терен:
            
            
              а) геология (инженерно-геоложки и хидро-геоложки доклад);
            
            
              б) част геодезическа - геодезическо заснемане и трасировъчен план на сградите и парцела,
            
            
              вертикална планировка за обекти без транспортно натоварване;
            
            
              в) паркоустрояване и благоустрояване; ландшафтна архитектура.
            
            
              Би следвало да съществува и част минна под някакъв номер в общия ред.
            
            
              
                Глава втора
              
            
            
              
                ПРЕДВАРИТЕЛНИ (ПРЕДИНВЕСТИЦИОННИ) ПРОУЧВАНИЯ
              
            
            
              Чл.9.Предварителните (прединвестиционните) проучвания могат да обхващат:
            
            
              1.изясняване на инвестиционното строително намерение;
            
            
              2.проучвания за определяне на подходящо местоположение на обекта и на условията за
            
            
              застрояване съобразно предвижданията на устройствените планове;
            
            
              3.инженерни проучвания, в т.ч. инженерно-геоложки, геотехнически, хидро-геоложки,
            
            
              хидроложки и др., като съдържанието им се определя в зависимост от местоположението,
            
            
              вида, характера и спецификата на обекта;
            
            
              16
            
            
              17