Page 10-11 - Kiip_Magazine_8

Basic HTML Version

законотворчество
законотворчество
топлинна енергия
• Наредба 4 за обхват и съдържание на инвестиционните проекти.
За целта камарата организира разширени срещи на членове на КИИП от цялата страна,
включително проведе и семинар на Национална професионална секция отопление и
вентилация (ОВКХТГ). Представените документи предизвикаха сериозен интерес и множество
обсъждания и коментари от всички присъстващи инженери проектанти.
Почти една година се провеждаха срещи и уточнения между КИИП и МИП относно
изменения в нормативната база, по-конкретно Наредба 7 и Наредба 15, като сега получихме
отговор, тези наредби са изпратени за нотификация в ЕК, без да са отчетени предложенията,
за които инженерите проектанти се обединиха след обсъждания в цялата професионална
гилдия, обединяваща професионалистите, които на терен изпитват приложимостта на
законодателството.
В последните дни получихме и покана за участие в обществен съвет за изменения на
Наредба 4 за обхват и съдържание на инвестиционните проекти.
Подготвя се изменение в много къси срокове за дейността, която обхваща изключително
специфична материя, без да се даде необходимото време за професионално обсъждане от
проектантите в КИИП, непосредствено осъществяващи тази дейност, която пряко е свързана
с всички строежи в страната ни. Чл. 169 от ЗУТ ни задължава обектите да се проектират,
изпълняват и поддържат в съответствие с изискванията на нормативните актове и техническата
спецификация, но тук е съществено издаването на разрешение за строеж да се обвърже със
съществените изисквания за носимоспособност, безопасна експлоатация и други, които са
основните и най-важните елементи преди започването на строителния процес.
В предложените изменения в Наредба 4 се предвижда за много случаи тези разрешения да
се издават въз основа само на доклад. Това практически е невъзможно, защото какво точно се
съгласува и как ще започне строителство, без да е ясно какво ще се изгражда – може ли въз
основа на едно становище да се одобряват обекти от четвърта категория, каквито са сгради
с разгъната застроена площ до 5000 кв.м, лечебни заведения за извънболнична помощ и т.н.
Осъществяването на много скоростни промени в основни нормативни документи, каквито
са посочените по-горе наредби, без да са били предварително обсъдени и съгласувани, е
опасно.
Тук много ясно се вижда прокарването на чисто лобистки интереси, а това вреди на
целия бизнес климат, на инвестиционния процес и нанася значителни щети на възложителя,
държавата и обществото. Предложените изменение на нормативните документи са непълни
от гледна точка обхват на всички видове строежи и не са в съответствие с основните принципи
на Директивата на Европейския парламент 2010/31/ЕС. Както е известно, Наредба №4, а и
ЗУТ в по-голяма степен са ориентирани към високото строителство.
Членовете на КИИП ясно съзнават своята висока отговорност пред цялото общество за
всички изградени и пуснати в експлоатация от тях сгради и съоръжения. Те са призвани високо
да носят, отстояват и защитават основните принципи, въз основа на които се проектират и
изпълняват всички обекти у нас и съответствието им с европейските изисквания.
Необходима е промяна на действащата нормативна уредба, но не прибързано,
недостатъчно обмислено и на всяка цена. Проектантите - членове на Камарата на инженерите
в инвестиционното проектиране, са готови да участват в проектите за промяна, които ще
бъдат ще бъдат предоставени на МИП и МРР за широко обсъждане и приемане.
София, 27.10.2014 г.
Камара на инженерите в
инвестиционното проектиране
10
11