законотворчество
                
              
            
            
              
                
                  законотворчество
                
              
            
            
              топлинна енергия
            
            
              • Наредба 4 за обхват и съдържание на инвестиционните проекти.
            
            
              За целта камарата организира разширени срещи на членове на КИИП от цялата страна,
            
            
              включително проведе и семинар на Национална професионална секция отопление и
            
            
              вентилация (ОВКХТГ). Представените документи предизвикаха сериозен интерес и множество
            
            
              обсъждания и коментари от всички присъстващи инженери проектанти.
            
            
              Почти една година се провеждаха срещи и уточнения между КИИП и МИП относно
            
            
              изменения в нормативната база, по-конкретно Наредба 7 и Наредба 15, като сега получихме
            
            
              отговор, тези наредби са изпратени за нотификация в ЕК, без да са отчетени предложенията,
            
            
              за които инженерите проектанти се обединиха след обсъждания в цялата професионална
            
            
              гилдия, обединяваща професионалистите, които на терен изпитват приложимостта на
            
            
              законодателството.
            
            
              В последните дни получихме и покана за участие в обществен съвет за изменения на
            
            
              Наредба 4 за обхват и съдържание на инвестиционните проекти.
            
            
              Подготвя се изменение в много къси срокове  за дейността, която обхваща изключително
            
            
              специфична материя, без да се даде необходимото време за професионално обсъждане от
            
            
              проектантите в КИИП, непосредствено осъществяващи тази дейност, която пряко е свързана
            
            
              с всички строежи в страната ни. Чл. 169 от ЗУТ ни задължава обектите да се проектират,
            
            
              изпълняват и поддържат в съответствие с изискванията на нормативните актове и техническата
            
            
              спецификация, но тук е съществено издаването на разрешение за строеж да се обвърже със
            
            
              съществените изисквания за носимоспособност, безопасна експлоатация и други, които са
            
            
              основните и най-важните елементи преди започването на строителния процес.
            
            
              В предложените изменения в Наредба 4 се предвижда за много случаи тези разрешения да
            
            
              се издават въз основа само на доклад. Това практически е невъзможно, защото какво точно се
            
            
              съгласува и как ще започне строителство, без да е ясно какво ще се изгражда – може ли въз
            
            
              основа на едно становище да се одобряват обекти от четвърта категория, каквито са сгради
            
            
              с разгъната застроена площ до 5000 кв.м, лечебни заведения за извънболнична помощ и т.н.
            
            
              Осъществяването на много скоростни промени в основни нормативни документи, каквито
            
            
              са посочените по-горе наредби, без да са били предварително обсъдени и съгласувани, е
            
            
              опасно.
            
            
              Тук много ясно се вижда прокарването на чисто лобистки интереси, а това вреди на
            
            
              целия бизнес климат, на инвестиционния процес и нанася значителни щети на възложителя,
            
            
              държавата и обществото. Предложените изменение на нормативните документи са непълни
            
            
              от гледна точка обхват на всички видове строежи и не са в съответствие с основните принципи
            
            
              на Директивата на Европейския парламент 2010/31/ЕС. Както е известно, Наредба №4, а и
            
            
              ЗУТ в по-голяма степен са ориентирани към високото строителство.
            
            
              Членовете на КИИП ясно съзнават своята висока отговорност пред цялото общество за
            
            
              всички изградени и пуснати в експлоатация от тях сгради и съоръжения. Те са призвани високо
            
            
              да носят, отстояват и защитават основните принципи, въз основа на които се проектират и
            
            
              изпълняват всички обекти у нас и съответствието им с европейските изисквания.
            
            
              Необходима е промяна на действащата нормативна уредба, но не прибързано,
            
            
              недостатъчно обмислено и на всяка цена. Проектантите - членове на Камарата на инженерите
            
            
              в инвестиционното проектиране, са готови да участват в проектите за промяна, които ще
            
            
              бъдат ще бъдат предоставени на МИП и МРР за широко обсъждане и приемане.
            
            
              
                
                  София, 27.10.2014 г.
                
              
            
            
              
                
                  Камара на инженерите в
                
              
            
            
              
                
                  инвестиционното проектиране
                
              
            
            
              10
            
            
              11