Page 30-31 - Kiip_Magazine_8

Basic HTML Version

законотворчество
законотворчество
Към чл.73 ал. 1 т. 1
– Ситуационният план за населени места обикновено е 1:1000. При
променлив терен в план и височина се налагат голям брой ревизионни шахти. Те може да
бъдат на чертежа през 1 - 2см. Практически е невъзможно да се даде пълната информация за
съответния участък. Затова в ситуацията трябва да останат данни за: дължини, наклони, вид и
диаметър на тръбите и характерни коти на шахтите. Водните количества, напорите и загубите
трябва да се дават в надлъжните профили, тъй като те не са обременени с топографска и
геодезична графична информация – хоризонтали, сграден фонд, кадастър, регулация и т.н.
т. 2
– Надлъжните профили трябва да се изготвят в М 1:500 или 1:1000 за дължините и
М 1:50 или 1:100 за височините. По-едрият мащаб е подходящ за планински терен, където
ревизионните шахти могат да бъдат през 10 - 15 м, а по-дребният мащаб е подходящ за
равнинни терени и прави улици, където разстоянието между шахтите е 60 - 150м.
Към глава седемнадесета. ЧАСТ ТЕХНОЛОГИЧНА НА ПРЕЧИСТВАТЕЛНИ СТАНЦИИ
ЗА ОТПАДЪЧНИ ВОДИ
Поради липса на публикуван и признат от компетентните държавни органи в Република
България подробен технологичен регламент относно проектирането на отделни съоръжения
в пречиствателните станции за отпадъчни води изискванията на глава седемнадесета от
Наредба №4 дори и в „минимален обем” по смисъла на чл. 113 (4) са неясни, неточни и
безполезни за практикуващи проектанти.
Към глава деветнадесета
ЧАСТ ОРГАНИЗАЦИЯ И БЕЗОПАСНОСТ НА ДВИЖЕНИЕТО
изцяло трябва да се преработи като част пътна или транспортна или да се обособят отделни
части
а) пътна;
б) железопътна;
в) релсов път;
г) летищна;
д) пристанищна;
е) специални видове транспорт - метрополитен, лентов, монорелсов и въжен
транспорт;
ж) организация и безопасност на движението и др.
Към глава двадесет и втора.
ЧАСТ ПРОЕКТ ЗА ОРГАНИЗАЦИЯ И ИЗПЪЛНЕНИЕ НА
СТРОИТЕЛСТВОТО
Защо да отпадне от наредбата? Има проекти, за които е важна, защото с нея се определят
изисквания към строителната техника и квалификацията на персонала, с които трябва да
разполага изпълнителят, коетоще бъде записано като изискване при провеждане на процедура
по ЗОП. Определят се временното строителство, сроковете за доставка на машините и
съоръженията и др. неща, които не са включени в ПБЗ.
От нея може да отпаднат части, съдържащи се в ПБЗ и ПБ (ако ПБ се изисква да бъде
разработена).
Неточно е формулиран
чл. 134. (1) част ПОИС
се изработва в случаите, когато е
необходимо да се определят специфични изисквания, свързани с безопасността по време на
строителството на обекта.
От този текст липсват
ОРГАНИЗАЦИЯ И ИЗПЪЛНЕНИЕ НА СТРОИТЕЛСТВОТО
Заключение:
Предлагаме текстът: стойностна сметка по уедрени показатели, както е записано за
различните части във фаза идеен проект, да се стане стойностни сметки по индикативни
показатели, защото:
• в един проект има множество стойностни сметки за различни показатели - материали,
енергии, труд, терени за трасета и площадки, загуби от промяна на транспортен трафик и т.н.,
за които невинаги може да се даде точна цена. Особено за отчуждаване, където се намесва
пазарната цена;
• от одобряването на ИП за ВК мрежи и съоръженията към тях до изграждане на целия
обект могат да минат десетилетия и стойносттта да се измени поради редица непредсказуеми
причини;
• развитието на технологиите може да е причина за заменяне на един материал/ технология
с друг, съвсем непознат в периода от ИП до РП и изготвената стойностна сметка във фаза ИП
да се окаже проблем при управлението на проекта.
Отчитайки непрекъснатите изменения на закони, наредби и др., визиращи бъдещи периоди
като този
2014 – 2020 г
., необходимостта от изготвяне на проекти за анализ на риска за
реализация на инвестиционните намерения, индикативни (прогнозни) стойности и др.,
даващи съществено отражение върху крайния продукт
„Инвестиционен проект”, смятаме,
че прибързаното изменение на Наредба № 4 от 21 май 2001г.
за обхвата и съдържанието
на инвестиционните проекти трябва да бъде извършено внимателно от експерти на
компетентните министерства, които следва да организират, изработят и публикуват подробен
технологичен регламент относно проектирането и експлоатацията на водоснабдителни
системи, канализационни системи и отделните съоръжения, включени в технологичните
схеми на пречиствателните станции, преди да бъдат публикувани изискванията за обхват и
съдържание на инвестиционните проекти.
30
31