законотворчество
                
              
            
            
              
                
                  законотворчество
                
              
            
            
              
                Към чл.73 ал. 1 т. 1
              
            
            
              – Ситуационният план за населени места обикновено е 1:1000. При
            
            
              променлив терен в план и височина се налагат голям брой ревизионни шахти. Те може да
            
            
              бъдат на чертежа през 1 - 2см. Практически е невъзможно да се даде пълната информация за
            
            
              съответния участък. Затова в ситуацията трябва да останат данни за: дължини, наклони, вид и
            
            
              диаметър на тръбите и характерни коти на шахтите. Водните количества, напорите и загубите
            
            
              трябва да се дават в надлъжните профили, тъй като те не са обременени с топографска и
            
            
              геодезична графична информация – хоризонтали, сграден фонд, кадастър, регулация и т.н.
            
            
              
                т. 2
              
            
            
              – Надлъжните профили трябва да се изготвят в М 1:500 или  1:1000 за дължините и
            
            
              М 1:50 или 1:100 за височините. По-едрият мащаб е подходящ за планински терен, където
            
            
              ревизионните шахти могат да бъдат през 10 - 15 м, а по-дребният мащаб е подходящ за
            
            
              равнинни терени и прави улици, където разстоянието между шахтите е 60 - 150м.
            
            
              
                Към  глава седемнадесета. ЧАСТ ТЕХНОЛОГИЧНА НА ПРЕЧИСТВАТЕЛНИ СТАНЦИИ
              
            
            
              
                ЗА ОТПАДЪЧНИ ВОДИ
              
            
            
              Поради липса на публикуван и признат от компетентните държавни органи в Република
            
            
              България подробен технологичен регламент относно проектирането на отделни съоръжения
            
            
              в пречиствателните станции за отпадъчни води изискванията на глава седемнадесета от
            
            
              Наредба №4 дори и в „минимален обем” по смисъла на чл. 113 (4) са неясни, неточни и
            
            
              безполезни за практикуващи проектанти.
            
            
              Към глава деветнадесета
            
            
              
                ЧАСТ ОРГАНИЗАЦИЯ И БЕЗОПАСНОСТ НА ДВИЖЕНИЕТО
              
            
            
              изцяло трябва да се преработи като част пътна или транспортна или да се обособят отделни
            
            
              части
            
            
              
                а) пътна;
              
            
            
              
                б) железопътна;
              
            
            
              
                в) релсов път;
              
            
            
              
                г) летищна;
              
            
            
              
                д) пристанищна;
              
            
            
              
                е) специални видове транспорт - метрополитен, лентов, монорелсов и въжен
              
            
            
              
                транспорт;
              
            
            
              
                ж) организация и безопасност на движението и др.
              
            
            
              Към глава двадесет и втора.
            
            
              
                ЧАСТ ПРОЕКТ ЗА ОРГАНИЗАЦИЯ И ИЗПЪЛНЕНИЕ НА
              
            
            
              
                СТРОИТЕЛСТВОТО
              
            
            
              Защо да отпадне от наредбата? Има проекти, за които е важна, защото с нея се определят
            
            
              изисквания към строителната техника и квалификацията на персонала, с които трябва да
            
            
              разполага изпълнителят, коетоще бъде записано като изискване при провеждане на процедура
            
            
              по ЗОП. Определят се временното строителство, сроковете за доставка на машините и
            
            
              съоръженията и др. неща, които не са включени в ПБЗ.
            
            
              От нея може да отпаднат части, съдържащи се в ПБЗ и ПБ (ако ПБ се изисква да бъде
            
            
              разработена).
            
            
              Неточно е формулиран
            
            
              
                чл. 134. (1) част ПОИС
              
            
            
              се изработва в случаите, когато е
            
            
              необходимо да се определят специфични изисквания, свързани с безопасността по време на
            
            
              строителството на обекта.
            
            
              От този текст липсват
            
            
              
                ОРГАНИЗАЦИЯ И ИЗПЪЛНЕНИЕ НА СТРОИТЕЛСТВОТО
              
            
            
              
                Заключение:
              
            
            
              Предлагаме текстът: стойностна сметка по уедрени показатели, както е записано за
            
            
              различните части във фаза идеен проект, да се стане  стойностни сметки по индикативни
            
            
              показатели, защото:
            
            
              • в един проект има множество стойностни сметки за различни показатели - материали,
            
            
              енергии, труд, терени за трасета и площадки, загуби от промяна на транспортен трафик и т.н.,
            
            
              за които невинаги може да се даде точна цена. Особено за отчуждаване, където се намесва
            
            
              пазарната цена;
            
            
              • от одобряването на ИП за ВК мрежи и съоръженията към тях до изграждане на целия
            
            
              обект могат да минат десетилетия и стойносттта да се измени поради редица непредсказуеми
            
            
              причини;
            
            
              • развитието на технологиите може да е причина за заменяне на един материал/ технология
            
            
              с друг, съвсем непознат в периода от ИП до РП и изготвената стойностна сметка във фаза ИП
            
            
              да се окаже проблем при управлението на проекта.
            
            
              Отчитайки непрекъснатите изменения на закони, наредби и др., визиращи бъдещи периоди
            
            
              като този
            
            
              
                2014 – 2020 г
              
            
            
              ., необходимостта от изготвяне на проекти за анализ на риска за
            
            
              реализация на инвестиционните намерения, индикативни (прогнозни) стойности и др.,
            
            
              даващи съществено отражение върху крайния продукт
            
            
              
                „Инвестиционен проект”, смятаме,
              
            
            
              
                че прибързаното изменение на Наредба № 4 от 21 май 2001г.
              
            
            
              за обхвата и съдържанието
            
            
              на инвестиционните проекти трябва да бъде извършено внимателно от експерти на
            
            
              компетентните министерства, които следва да организират, изработят и публикуват подробен
            
            
              технологичен регламент относно проектирането и експлоатацията на водоснабдителни
            
            
              системи, канализационни системи и отделните съоръжения, включени в технологичните
            
            
              схеми на пречиствателните станции, преди да бъдат публикувани изискванията за обхват и
            
            
              съдържание на инвестиционните проекти.
            
            
              30
            
            
              31