законотворчество
законотворчество
Към чл. 9
. Предварителните (прединвестиционните) проучвания могат да обхващат:
Коментар по т. 14 и т. 15: ТОВА ТРЯБВА ДА СА Т.НАР. ИНДИКАТИВНИ СРОКОВЕ И
СТОЙНОСТИ
предвид непрекъснатите изменения на закони, нормативи, визии (например
2014 - 2020), цени на енергии и материали и други. Освен индикативна (прогнозна) стойност
на инвестиционното намерение (т. 15) трябва да има и индикативен (прогнозен) срок на
инвестиционното намерение (нова точка 16). Определянето на срока по т.14 (срока на
строителство) няма нищо общо с общата реализация на инвестиционното намерение,
защото то може изобщо да не започне. В този ред на мисли следва да има анализ на риска
за реализация на намерението. (Например за доказаната необходимост от изграждане на
язовир “Черни осъм” като единствена възможност за водоснабдяване на Плевен и Ловеч
има отрицателно становище на Национален парк “Централен Балкан”, че ще се наруши
екологичното равновесие, и това продължава от 1990 година!) Предлагаме точките да са
подредени така:
14. Анализ на риска за реализация на инвестиционното намерение
15. Индикативен (прогнозен) срок на инвестиционното намерение
16. Индикативна (прогнозна) стойност на инвестиционното намерение
17. Продължителност на строителния процес от откриване на строителната площадка и
определяне на строителна линия и ниво до предаване на обекта от изпълнителя на строителя
с акт образец 15. А защо не е акт образец 16?
Към чл. 18
.
Чл. 18. (1
) Всяка част на идейния проект включва:
т.1. б, а
– Предлагаме допълнение: Допуска се ситуационно решение в по-малък мащаб
за големи по площ обекти - градове, села или части от тях, когато хартиеният носител на
информация става неудобен за работа. (Формулировката може да бъде прецизирана.)
т 3
.Изчисления, обосноваващи проектните решения, които се включват по преценка на
проектанта, или когато се изискват със заданието за проектиране (договора за проектиране).
Да се добави:
3. а)
хидравлически изчисления за ВК мрежи и съоръженията към тях
Този текст може да се премести в чл. 60. (1) и да бъде:
3
. хидравлически изчисления за ВК мрежи и съоръженията към тях. Тук да се премести
текстът на
чл. 75. (1)
:
1
. хидравлични изчисления, вкл. за хидравличен удар, и оразмерителни таблици за
водоснабдителните и канализационните мрежи и съоръжения и/или за водопроводните и
канализационните инсталации;
2.
разчетни таблици и графики.
Към чл. 19
Предлагаме да се помисли върху връзката между текста на
чл. 8. (1)
Всякапроектначастзадължителносесъгласуваотпроектантитенадругитевзаимообвързани
проектни части. с текста на
чл. 19. (6) (5 6)
Работните чертежи и детайли по ал. 4 се съгласуват
с проектантите по съответните части и с лицето, упражняващо технически контрол на част
конструктивна, а тяхното нормативно съответствие и изпълнение подлежат на контрол от
лицата, които упражняват строителен надзор.
Чл. 8. (1)
е в глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
и означава, че е валиден за всички фази и
части на инвестиционните проекти. Ако в чл. 19 трябва отново да се повтори, то е необходимо
да се прибави взаимообвързани проектни части.
Има опасност от тълкуване, че всички проекти се съгласуват с всички проектанти.
Ако се следва логиката за взаимното съгласуване между различните части на проекта
във всяка фаза, то аналогичен текст трябва да има и към
чл. 18 (5)
, когато ще се издава
разрешение за строеж или ще се възлага строителство по реда на
ЗОП
.
Към чл. 60
(2) По желание на проектанта или когато се изисква, със заданието за проектиране (договора
за проектиране) към обяснителната записка се прилагат структурни схеми.
До момента не е известно да е направена “структурна схема” за идеен проект на инсталации
и мрежи на техническата инфраструктура. Вероятно трябва да е “специализирани планове и
схеми”
Към чл. 62
Чл. 62.
Към частите за инсталации и мрежи на техническата инфраструктура при
необходимост могат да се обособяват раздели „Автоматизация“, „Пожарна безопасност“ и др.
- съобразени с изискването за част ПБЗ и пожарния правилник.
Към чл. 71. (4)
(4) Част ВиК на техническия и/или работния проект на канализационни мрежи се изработва
след извършване на прединвестиционни проучвания, изясняване на инвестиционното
намерение и изработване на идеен проект в минимален обем в съответствие с изискванията
на Наредба
№ РД-02-20-8 от 2013г.
за проектиране, изграждане и експлоатация на
канализационни системи.
Така излиза, че ПП и ИП са задължителни фази за всички обекти, към които има част
ВК мрежи! За малки обекти очевидно е целесъобразно изготвяне направо на ТП или
РП. Например: проект за задънена улица (тупик) с цялата инфраструктура, с дължина
100 м, с влязъл в сила ПУП и изготвени към ПУП план-схеми по чл.108 на ЗУТ, в които
с просто око се вижда, че по тупиковата улица водопроводът е ф110, каналът - ф250,
които са оклонения от съществуващи водопровод и канал.
Към чл. 60. (1) и чл. 75. (1) – виж предложенията към чл. 18. (1).
28
29