Page 32-33 - Kiip_Magazine_8

Basic HTML Version

законотворчество
законотворчество
СТАНОВИЩЕ
ОТНОСНО: ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ
№1 към чл. 1, ал. 3 на Наредба №4
за ОБХВАТА И СЪДЪРЖАНИЕТО НА
ИНВЕСТИЦИОННИТЕ ПРОЕКТИ
Председател на НПС КСС
инж. Пламен Попов
Във връзка с обсъждане на промяна на Наредба №4, в частта й Предложение за
ПРИЛОЖЕНИЕ №1 към чл. 1, ал. 3, в качеството ми на председател на НР НПС КСС към
КИИП предоставям следното становище на НР НПС КСС:
Предложеният от МИП вариант, предоставен ни за обсъждане на 13 октомври, 2014 г. от
арх. Венета Карагьозова, държавен експерт към дирекция “Инвестиционно проектиране”, е
неприемлив и е в разрез не само с целите и отговорността на професионалните проектанти
по част конструкции, но и с действащата към момента законова уредба в Република България.
В подкрепа на това наше мнение Ви предоставям следните съображения:
1. Предложената за обсъждане таблица въвежда понятие “становище на фаза идеен
проект по част конструктивна”. Към настоящия момент в Република България няма действаща
законова или нормативна уредба, която да определя обхвата и съдържанието на подобен
документ, което прави практически невъзможно инженерите проектанти по част конструктивна
да изпълняват своята функция.
2. Предложената за обсъждане таблица в частта си издаване на разрешение за строеж
на фаза идеен проект (ИП) премахва разработването на идеен проект по част конструктивна
и го заменя със “становище”
. Подобно решение в разрез с чл. 148. (1) от ЗУТ, чл. 148. (4)
(изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., доп. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г., изм. - ДВ,
бр.19 от 2009 г., в сила от 10.04.200 9г.), чл. 142. (2) от ЗУТ, чл. 142. (5) от ЗУТ и чл. 169 от
ЗУТ. (изм. - ДВ, бр.76 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) (1).
Съгласно чл. 148. (1) от ЗУТ „Строежи могат да се извършват само ако са разрешени
съгласно този закон”.
В същия чл. 148. (4) (изм. - ДВ, бр.65 от 2003 г., доп. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от
27.07.2007 г., изм. - ДВ, бр.19 от 2009 г., в сила от 10.04.2009 г.)
законодателят допуска
„Разрешението за строеж се издава на възложителя въз основа на одобрен технически или
работен инвестиционен проект, когато такъв се изисква. Допуска се разрешение за строеж да
се издаде въз основа на одобрен идеен проект при условията на чл. 142, ал. 2”.
Чл. 142. (2) от ЗУТ
казва, че „Идейният инвестиционен проект може да бъде основание
за издаване на разрешение за строеж, ако за него е извършена предварителна оценка за
съответствие с предвижданията на подробния устройствен план, с правилата и нормативите
по устройство на територията, с изискванията към строежите съгласно нормативните актове
за функционалност, транспортна достъпност, опазване на околната среда и здравната защита,
както и за взаимната съгласуваност между отделните части на проекта, и е одобрен от органа
по
чл. 145”.
Съгласно 142. (5) от същия закон „Оценката обхваща проверка за съответствие със:
1. предвижданията на подробния устройствен план;
2. правилата и нормативите за устройство на територията;
3. изискванията по чл. 169, ал. 1 и 2;
4. взаимната съгласуваност между частите на проекта;
5. пълнотата и структурното съответствие на инженерните изчисления“
Съгласно чл. 169 от ЗУТ (изм. - ДВ, бр.76 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) (1)
„Строежите се проектират, изпълняват и поддържат в съответствие с изискванията
на нормативните актове и техническите спецификации за осигуряване в продължение
на икономически обоснован експлоатационен срок на съществените изисквания за:
1. носимоспособност - механично съпротивление, устойчивост и дълготрайност
на строителните конструкции и на земната основа при експлоатационни и сеизмични
натоварвания;
2. безопасност при пожар;
3. хигиена, опазване на здравето и живота на хората;
4. безопасна експлоатация;
5. защита от шум и опазване на околната среда;
6. енергийна ефективност - икономия на енергия и топлосъхранение.”
Въввръзкасизложенитепо-горесъобръженияНРНПСКССсмята,чеПРЕДЛОЖЕНИЕТО
ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ №1 към чл. 1, ал. 3 на Наредба №4 за ОБХВАТА И СЪДЪРЖАНИЕТО
НА ИНВЕСТИЦИОННИТЕ ПРОЕКТИ е неприемливо.
32
33