Page 32-33 - final

Basic HTML Version

32
33
Мотиви към закона за изменение и допълнение
на Закона за устройство на територията
1. Причините, които налагат създаването на закона
І. Целите, които са поставени в предлагания законопроект
ІІ. Мотивите за конкретните предложения за изменение и
допълнение, обобщени съобразно изведените цели са както
следва,:
Проектът на ЗИД на ЗУТ е разработен в изпълнение на приоритетни мерки за намаляване на
регулаторната тежест, които са заложени в Програмата „Държавност, развитие, справедливост
– икономически и социални приоритети на правителството на Република България“.
Обществената значимост надейностите, свързани с инвестиционнияпроцес ебезспорна– те
обуславят в значителна степен качествата на урбанизираната среда, в която протича човешкия
живот. Това налага подобряване на бизнес средата и стимулиране на инвестиционната
инициатива с цел да се защитават както обществените интереси за сигурността и качествата
на строителството, така и интересите на представителите на съответните професионални
общности.
Предлаганите изменения и допълнения в Закона за изменение и допълнение на Закона за
устройство на територията могат да бъдат обобщени в следните основни насоки:
1. Усъвършенстване и оптимизиране на процедурите, свързани с устройственото
планиране, инвестиционното проектиране, строителството и въвеждането в
експлоатация на строежите с цел намаляване на регулаторната тежест при реализация
на инвестиционни инициативи.
Целите на предлаганите промени са свързани с намаляване регулаторната тежест в
областта на инвестиционното проектиране и строителството, като включват редица мерки за
усъвършенстване и оптимизиране на процедурите, свързани с инвестиционното проектиране,
строителството и въвеждането в експлоатация на строежите, включително съкращаване на
сроковете за тези процедури. Въвеждат се единни стандарти за някои процедури чрез Наредба
на министъра на инвестиционното проектиране, като например издаване на разрешение за
поставяне на преместваеми обекти, което по досегашния ред е било определяно чрез наредби
на общинските съвети за всяка една община.
Предлагат се изменения, с които се цели облекчаване на административните пречки
пред бизнеса и гражданите, включително и намаляване на финансовата тежест, например
редуциране на таксите за презаверяване на разрешение за строеж, разбира се при гарантирана
защита и на обществения интерес.
2. Прецизиране на правомощията на министъра на инвестиционното проектиране,
определени с измененията на Закона за устройства на територията от 26.07.2013 год.
Предлаганите допълнения към текстовете от Закона за изменение и допълнение на Закона
за устройство на територията, в сила от 26.07.2013 год. са изключително важни за прецизиране
на правомощията на Министъра на инвестиционното проектиране с цел избягване на
противоречиви тълкувания при допускане и одобряване на устройствени планове, одобряване
на инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж.
3. Прецизиране и допълване на правата, задълженията и отговорностите на
административните органи и на участниците в инвестиционния процес.
Предлаганите промени целят постигането на ефективна защита на интересите на
обществото посредством гарантиране на професионалните качества, квалификация и опит
на лицата, участващи в инвестиционния процес и повишаване качеството на инвестиционните
проекти, чрез по-активно привличане на браншовите организации.
4. Изменения и допълнения с цел синхронизиране с действащото законодателство.
Предлага се прецизиране и допълване на текстове с оглед еднозначно тълкуване и
привеждане в съответствие с други закони
ІІ.1 Към цел:
Усъвършенстване и оптимизиране на процедурите, свързани с устройственото
планиране, инвестиционното проектиране, строителството и въвеждането в експлоатация
на строежите с цел намаляване на регулаторната тежест при реализация на инвестиционни
инициативи.
•Чл. 19, ал. 5
– с предлагането изменение се дава възможност за обособяване на
самостоятелни урегулирани поземлени имоти при редово застрояване на жилищни сгради,
както и при други видове специфично застрояване.
•Чл. 38, ал. 5
– с предлаганото изменение се дава възможност за облекчаване реда и
намаляване на сроковете при преустройство на помещения и обекти за нежилищни нужди в
заварена жилищна сграда, като същият ред се въвежда и при преустройство на помещения
и обекти за нежилищни нужди в нежилищна сграда. Този случай досега не е бил уреден в
Закона за устройство на територията, но неговото уреждане е все по- належащо предвид
често променящите се функции на обществените сгради.
•Чл. 56, ал. 2
- Постига се унифициране на процедурите за издаване на разрешение за
поставяне на преместваеми обекти чрез единна наредба на министъра на инвестиционното
проектиране, като се прекратява практиката, редът за поставяне да бъде определян чрез
Наредба на общинския съвет за всяка отделна община.
Чл. 56, ал.7 и 8
– Въвежда се задължение за собствениците на съоръженията, поставяни
в увеселителни обекти, да застраховат своята отговорност в съответствие с изискванията
на чл. 6, ал. 2 от Кодекса за застраховането, според който задължително застраховане се
установява със закон или с международен договор, ратифициран, обнародван и влязъл
актуално
актуално