Page 30-31 - final

Basic HTML Version

30
31
Състояние на мостовете
Състоянието на мостовете е обект на всички несигурности, очертани по-горе. След срутването
на
моста „Силвър Бридж" над река Охайо, при Пойнт Плезънт
, през 1967 г. федералното
законодателство предвижда провеждането на проверки на всички пътни мостове в Съединените
щати на всеки две години.
В Националния регистър на мостовете се съхранява и ежегодно се обновява информация за
състоянието на около 630 000 моста. Вместо да търсят най-добрия модел за подобни оценки на
състоянието на мостовете и след това да събират необходимите данни за тяхното прецизно
формулиране, органите, отговарящи за управлението на мостовете, разчитат на различни, повече
или по-малко независими, оценки.
Оценка на конструктивното състояние
Конструктивното състояние е произволно и каузално. Рейтингите за състоянието често са
твърде неопределени. Те могат да бъдат както описания, така и предписания. Политиката на
Федералната пътна администрация е да сравнява данните, установени при инспекциите, с
първоначалното състояние при завършване на строежа. В този смисъл, една описателна оценка
говори повече за състоянието на поддръжката, отколкото за товароносимостта. Департаментът
по транспорт в щата Ню Йорк класифицира състоянието на мостовете и техните елементи по
скала от 7 (нов) до 1 (увреден). Инспекциите представляват огледи на място.
Базата данни в щата Ню Йорк съдържа подробна информация за различните компоненти и периоди
от време. Формулата за претегленото средно аритметично включва най-ниските рейтинги на
13 ключови структурни компонента на даден мост, като така се получава общата оценка за
конструктивното състояние. Сред компонентите са включени основните и второстепенните
елементи от конструкцията, пътното платно, контрафорсите, фундаментът, опорите, подпорните
стени, откосните крила на бреговите устои, бреговите устои, бордюрите, износващата повърхност,
тротоарите, местата, където се съединяват отделните елементи.
Другият вариант е подходът, при който се дават предписания и който е предпочитан от
Американската асоциация за инженерно проектиране и поддръжка на железопътни линии
(AREMA)
.
При този вид оценка се описват количеството и степента на неотложност на ремонтните работи,
препоръчвани от инспектиращия инженерингов орган.
По презумпция се приема, че всички препоръчани в предписанието мерки ще бъдат предприети и
затова този метод е подходящ за транспортна мрежа, която е в отлично състояние. Описателно-
оценъчният метод следва да бъде допълнен с предписание, свързано с
„потенциалните опасности",
например, за да могат да се предприемат навременни мерки.
За нуждите на Системата за управление на мостове
PONTIS
, използвана от Федералната
пътна администрация, е разработена 4- и 5-степенна система за оценка на най-често срещаните
конструктивни елементи. На свой ред
AASHTO
въведе 4-степенна система за оценка, която трябва
да замени 10-степенната система, въведена навремето от Националния регистър на мостовете.
Тази промяна ще намали броя на качествените показатели, които се следят при инспекциите, и ще
увеличи неяснотите в оценките. Броят на мостовете с една и съща оценка ще се увеличава, което
на свой ред ще наложи последващо прецизиране на оценките.
Оценка на натоварването
Оценката на натоварването се получава чрез изчисления, основаващи се на проекта за
конструкцията, описан в Проектиране на мостове. Когато има значителни отклонения от
състоянието при приключването на строежа, се изисква нова оценка.
Националният регистър на мостовете признава както инвентарните, така и експлоатационните
оценки. Първите отразяват предполагаемия конструктивен капацитет, а вторите - пределния
капацитет. При една добре функционираща система качествените оценки на натоварването
определят дали дадена конструкция има някакъв функционален дефицит.
Потенциални опасности
Департаментът по транспорта в щата Ню Йорк определя условията, считани за потенциални
опасности като
„сигналнифлагове”
. Темогатдабъдатконструктивниилисвързанисбезопасността
(първите винаги предполагат вторите, но не и обратното).
Тяхната неотложност може да варира от необходимост за предпиемане на незабавни действия в
рамките на 24 часа до ниска степен на приоритетност, т.е. само се следи състоянието до момента
на следващата редовна инспекция. Съществува корелация между наличието на
„сигнални флагове”
и оценката за състоянието на онези елементи от един мост, които най-често са застрашени от
потенциални опасности, кат пътни платна, основни елементи, парапети, температурни шевове и
др. Опасностите, свързани с пътно-транспортни произшествия и климатични промени, възникват
сравнително регулярно, докато опасностите, предизвикани от състоянието на конструкцията,
предимно се увеличават с неговото влошаване.
Уязвимост
Тази оценка по-скоро прогнозира евентуалните опасности, а не толкова предписва мерки за
тяхното преодоляване. Департаментът по транспорта в щата Ню Йорк е разработил процедури
за действие при установяване на уязвимите места, възникнали поради хидравлични или сеизмични
причини, свръхнатоварване, особености на използваната стомана, особености на използвания
бетон или саботаж.
Уязвимостта се определя първоначално при преглед на целия инвентар, а впоследствие се
потвърждава при огледи на място. При оценяването се дава приоритет на превантивните и
реактивните мерки, свързани с потенциално уязвимите конструкции. Разработени са процедури за
отстраняване на условията, провокиращи проявленията на уязвимостта (например, предписва се
извършване на капитален ремонт), както и за действия в спешни ситуации.
Полезност
Казват, че оценката за качеството на предоставяните услуги е по-скоро предварителна,
отколкото последваща, но и за нея се прилага федералната скала от 9 до 0. Качеството на услугите
зависи от конструктивните условия, но също и от такива фактори като значимост, използваемост
или лоша геометрия на конструкцията.