Page 26-27 - final

Basic HTML Version

26
27
"ОБРАЗОВАНИЕТО, КОЕТО ПОЛУЧИХ ТУК,
ОФОРМИ СЛЕДВАЩАТА МИ КАРИЕРА"
интервю
Проф. д-р инж. Божидар Янев е изпълнителен директор на
„Инспекция и управление на мостове”
в Департамента по транспорт на Ню Йорк
, извънреден професор в Колумбийския университет -
Ню Йорк, почетен доктор на
УАСГ.
Проф. Янев участва в програмата по повод 70-годишнината на най-старото висше техническо
училище в България и беше любезен да даде интервю за електронното издание на
КИИП
,
сп. „Инженерен форум” ИФ.
Проф. Янев, дълги години живеете и
работите в САЩ. Връщате ли се често в
България?
Не, това винаги се случва инцидентно. Разбира
се, поводи като 70-годишнината на УАСГ трябва
да бъдат уважени. Аз трябва да почета този
университет, който ми оказа голямо внимание
през 2008 г., като ме удостои със звание. Това
ангажира и защото се дипломирах тук, в катедра
“Промишлени и граждански конструкции”.
Работих за кратко в института за строителна
кибернетика. Образованието, което получих
тук, оформи следващата ми кариера и колкото
повече научавам по света, толкова повече се
утвърждава уважението ми към институцията
УАСГ. Аз съм потомствен инженер, баща ми инж.
Симеон Янев беше автор на първия инженерен
наръчник и на първите инженерни технически
таблици. Леля ми е архитект, построила е
доста болници, вуйчо ми също е инженер, така че
традицията трябва да се продължава. Чувствам
се свързан с този университет, бях тук и за
60-годишнината му. Извън тези поводи идвам в
България всяка година, през 2009 г. изнесох доклад
на конференция. Лекцията, която изнесохте по
време на конферентната програма по случай
70-годишнината на УАСГ беше впечатляваща.
Естествено, щом изнасям една лекция, тя
трябва да бъде уникална, иначе няма смисъл да
се изнася, това не е академичен курс. Аз водя
академичен курс в Колумбийския университет по
управление на мостове, но дори и там избягвам
курсът от година на година да се повтаря,
защото темата за управлението на мостове е
динамична тема и следователно трябва да се
интерпретира на момента. Курсът трябва да
е комбинация между постоянните неща и най-
актуалните.
Разкажете ни за вашата книга “Управление
намостовете”. Колко време ви отне работата
по нея?
Тя обхваща 20-годишна практика. Писах
я между 2004 и 2006 г. Процесът беше
много приятен, защото имах подръка всички
необходими материали, бях написал много
статии, включително една дълга глава от друга,
вече публикувана, книга. Темата беше подредена
в мисълта ми и лекотата, с която се пишеше,
ми остави един много приятен спомен. Начинът,
по който се оформи в крайна сметка, ме
задоволява, работих и с най-добрите издатели и
съм благодарен за работата им. Книгата беше
отпечатана през 2007 г. на английски, 2009 г.
- на японски, тази година предстои да излезе
на китайски. Труд, който третира толкова
динамична материя като мостовете, приключен
през 2006-а, да продължи да се издава и през
2013-а, не е никак лошо.
Какви проблеми виждате при българските
мостове
и
изобщо
при
пътната
инфраструктура?
Всички инфраструктурни проблеми на хората
посветасиприличатисъщевременносауникални.
Проблемитенатранспортнатаинфраструктура,
а и на всяка друга, главно са във финансирането,
което е трудно както в България, така и в
Щатите. Този въпрос опира и до приватизацията
и не може да се реши радикално, трябва да се
решава във всеки момент в зависимост от
ситуацията, но поне според моите наблюдения
в САЩ, а най-вероятно и тук,
пълната
приватизация на пътната инфраструктура
не е рационална, защото частният сектор не
може да планира нещата в един хоризонт от
няколко или повече от няколко десетилетия в
национален и международен контекст.
Трябва
да се създаде рационален работещ баланс
между централно управление и приватизирано
изпълнение. Също така механизмите, с които
се финансира инфраструктурата, са трудни. В
Щатите също се мисли за приватизация, така
че да се плаща за всяко използване, това обаче
невинаги работи добре.
Този въпрос е много
сложен и мисля, че е предмет на непрекъснато
усъвършенстване.
Вече
има
договорни
отношения, те пък зависят от техническите
решения. От една страна, е въпросът за
управлението, от друга, е проектантският
въпрос – кои са най-рационалните конструкции,
Проф. д-р инж. Божидар Янев
Проф. д-р инж. Божидар Янев