http://www.mrrb.government.bg/index.php?lang=b
g&do=law&type=8&id=458 бяха изпратени
до Председателите на НПС КСС”, „МДГ”
и „ТСТС” с молба в срок до 08.09.2011 г.,
да изпратят в ЦО на КИИП становища по
проектонаредбата,
с цел своевременно да бъдат обобщени и
предоставени в МРРБ.
Становищата бяха получени в ЦО на КИИП
както следва:
• МДГ – становище от инж. Валентин
Семерджиев, получено на 09.09.2011 г.
• КСС – становище от инж. Георги Кордов,
получено на 09.09.2011 г.
• ТСТС – становище от инж. Тодор Ангелов,
получено на 09.09.2011 г.
• Становище на Комисията, назначена
със заповед № КИИП-177/02.12.2010
г. на Председателя на УС на КИИП под
председателството на инж. Георги Симеонов,
получено на 12.09.2011 г.
Обобщеното становище на КИИП бе
изпратено до МРРБ с наше писмо изх. №
КИИП-347/09.09.2011 г. Съдържанието на
становището е както следва:
І. Общи коментари:
1. Като член на ЕС България има задължения,
включително по хармонизиране на нормативните
актове в строителния сектор. С проекта
на Наредба за проектиране на строителни
конструкции на сгради и строителни съоръжения
чрез прилагане на Еврокодовете се дава старт
се дава старт за проектиране по Еврокодовете,
заедно с приетите национални приложения.
2. За съжаление системата от Еврокодове
и национални приложения в България не е
довършена, което пречи на въвеждането й като
нормативен документ. Понастоящем общо
издадени са EN – 58 стандарта и 1 изменение
EN 1990/А1. Въведени като БДС EN са всички.
От тях преведени на български език са 50. Девет
стандарта не са преведени, с което прилагането
на системата се компрометира. С наше писмо
изх. № КИИП –305/20.07.2011 г., адресирано
до министър Плевнелиев, изразихме нашето
безпокойство по този въпрос и поискахме
неговото разглеждане от Консултативния съвет
към МРРБ.
3. Националните приложения към Еврокодовете
в приложение 2 на Наредбата не трябва да бъдат
датирани, защото българските стандарти носят
датата на тяхното издаване от БИС.
4. Еврокодовете са необходими за успешното
изпълнение на големите инфраструктурни
проекти, с които нашата страна амбициозно се е
заела, тъй като по тях се проектират почти всички
видове отговорни строителни съоръжения
– мостове, тръбопроводи и др. В същото
време представителите на НПС „Транспортно
строителство и транспортни съоръжения”
ни информират, че проверки, направени от
частни лица за съществуващи конструкции,
оразмерени по действащата нормативна база
и алтернативната такава, показват смущаващи
резултати (по-малки сечения на армировката
и възможност за намаляване на бетоновото
сечение) при прилагане на Еврокодовете,
противоречащи на наблюдаваните тенденции
за недостатъчна сигурност, особено с отчитане
продължителността на експлоатация и
качеството на поддръжката на наличните
съоръжения. Считаме, че на този въпрос трябва
да се обърне особено внимание по време на
предложения от проектонаредбата двугодишен
гратисен период.
5. Предлагаме текста на § 2 от Преходните и
заключителни разпоредби да се формулира
по-прецизно, в смисъл че по време на
определения преходен период от две години
от датата на влизане в сила на наредбата,
няма да се допуска проектирането на една
и съща строителна конструкция на сгради
или строителни съоръжения да се извършва
едновременно по Еврокодовете и по действащите
национални нормативни актове за проектиране
на строителни конструкции.
ІІ. Бележки по разделите на проекта на Наредба
от компетентността на НПС „Минно дело,
геология и екология”
Към Еврокод 7.1
Наименованията на почвите в NA.2.16
Точка 7.6.2.3, и по-точно в таблиците към
нея, не съответстват на класификационните
наименования съгласно предложените в Еврокод
7 в т. 3.1(3)-(4) „международно признати
стандарти”, които съгласно EN1997-2 т. 5.2.2(1)Р
са в съответствие с EN и EN ISO документи. В
частност, в т 5.5.1(1)Р това са стандартите EN
ISO 14688-1 и EN ISO 14688-2.
33