Page 29 - finalhq

Basic HTML Version

независимо от това, че не са преведени 9 части
на Еврокодовете и не са изготвени националните
приложения към тях, системата от европейски
стандарти Еврокодове с националните
приложения към тях може и следва да бъде
въведена с подзаконов нормативен акт, издаден
от министъра на регионалното развитие и
благоустройството на основание чл. 169, ал. 4
от Закона за устройството на територията.”
С писмо изх. № КИИП-385/12.10.2011 г.,
адресирано до министър Лиляна Павлова,
Председателят на КИИП изрази категорично
несъгласие
спрямо
отношението
на
ръководството на МРРБ по проблема с
въвеждането на Еврокодовете. Изразихме
становището че отговорът от страна на МРРБ е
формален, като становището на БИС съзнателно
се цитира неточно и е извадено от контекста.
Мотивите за това наше мнение са следните:
1.Съгласно Закона за нормативните актове:
„Нормативен акт се издава и в случаите, когато
трябва да се приемат мерки на национално ниво,
необходими за изпълнение и прилагане на актове
на Европейския съюз или на международни
договори, сключени от Европейските общности”
– виж чл. 7а (нов ДВ, бр. 46 от 2007 г.) и
„Разпоредбите на нормативните актове се
формулират на общоупотребимия български
език, кратко, точно и ясно” – виж чл. 9, ал. 1.
Считаме, че въвеждането на Еврокодовете без
превод на български език е нарушение на Закона
за нормативните актове.
2.Текстът на писмо на БИС до МРРБ изх.
№ 04-12-01/14.01.2011 г., който е цитиран
неточно в писмото на МРРБ, гласи следното:
„Независимо от това, че за посочените по-горе
девет части на Еврокодовете не са изготвени
националните приложения, смятаме, че
системата от европейските стандарти Еврокодове
заедно с националните приложения към тях
може и следва да бъде въведена с подзаконов
нормативен акт за проектиране на строителни
конструкции в България, издаден от министъра
на РРБ на основание чл. 169, ал. 4 от Закона за
устройство на територията.” Никъде в писмото
на БИС не става дума, че непреведените 9 части
на Еврокодовете могат да бъдат въведени в
националното законодателство на друг език,
освен българския. Става въпрос, че не са
разработени някои национални приложения.
3.В свое писмо до МРРБ изх. №
04-12-07/13.09.2011 г. БИС дава следното
становище: „Не всички части на Еврокодовете
са преведени на български език. От общия
пакет Еврокодове, който се състои от 58 части,
9 части не са преведени и за тях няма изготвени
национални приложения. След като те стават
част от настоящия нормативен акт, те трябва
да отговарят на изискванията на Закона за
нормативните актове. За решаване на този
проблем е необходимо Министерството на
регионалното развитие и благоустройството да
осигури финансиране за превод и издаване на
деветте части на български език и изготвяне
на национални приложения към тях.” Това
становище изцяло се покрива с нашето
виждане по въпроса и към него не е необходим
допълнителен коментар.
4.По наше мнение системата от Еврокодове и
национални приложения не е довършена, което
пречи на въвеждането й и прилагането й като
нормативен документ. Така недостига на 41 000
лв. пречи на правителството на Р България да
изпълни задълженията си като страна-членка на
Европейския съюз.
Предвид изложеното по-горе, Камарата на
инженерите в инвестиционното проектиране
в България за втори път настоятелно изиска
спешното внасяне на проблема с въвеждането
на Еврокодовете в България за разглеждане от
Консултативния обществен съвет към МРРБ.
В ЦО на КИИП бе получено писмо на МРРБ,
изх. № РД-02-20-19/23.08.2011 г., подписано от
г-жа Албена Михайлова, и.д. Главен секретар
и заведено под вх. № КИИП-442/26.08.2011 г.,
с което бяхме уведомени, че на основание чл.
26, ал. 2 от Закона за нормативните актове на
интернет страницата на Министерството на
регионалното развитие и благоустройството е
публикуван проект на Наредба за проектиране на
строителни конструкции на сгради и строителни
съоръжения чрез прилагане на Еврокодовете
и мотивите към проектонаредбата. От КИИП
се изискваше да представи своето становище в
законоустановения 14-дневен срок.
Със съобщение по електронната поща
писмото на МРРБ и линкът, на който е
публикуван Проекта за Наредба, с обем 320
страници
32