Page 36-37 - finalhq

Basic HTML Version

36
37
не може да бъде идентифициран (напр. незастроен парцел без отложени реални граници и
пр.), дава алтернатива на процедурата по съобщаване и създава възможност за изпълнение
на процедурата в обозримо време и съкращаване на сроковете.
В §32
от Преходните разпоредби е предвиден текст, който третира възможността за
извършване на пристрояване, надстрояване, основен ремонт, реконструкция и преустройство,
както и промяна предназначението на търпими строежи по смисъла на §16, ал.1 от ДР на
ЗУТ и §127, ал.1 от ПЗР на ЗИД ЗУТ, които имат постоянен устройствен статут, както и за
извършване на всички допустими по закон строителни и монтажни работи на същите, в
съответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план. Задължително
условие заизвършванена строителниимонтажниработина търпимият строеже същият даима
постоянен устройствен статут, както и посочените дейности да са допустими по закон, т.е. да
са в съответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план. Посочените
дейности могат да се изпълнят след представяне на проекти - заснемане за узаконяване
на съществуващия търпим строеж, които се одобряват едновременно с инвестиционните
проекти за новия строеж, за който се издава разрешение за строеж по общия ред на ЗУТ,
като в така издаденото разрешение за строеж за новия строеж задължително се отбелязва,
че същото се издава за търпим строеж.
•В § 34
от Заключителните разпоредби е предвидено изменение на ал.8 от § 127 от
Преходните и заключителни разпоредби на ЗИД на ЗУТ (ДВ, бр. 82 от 2012 г. С тази промяна
се цели преустановяване на противоречивата практика в много общини при узаконяване на
строежи да се налагат глоби и в случаите, когато визираните в чл.34, ал.1, изр. второ от
ЗАНН срокове за образуване на административно-наказателно производство – три месеца
от откриване на нарушителя и една година от извършване на нарушението, са изтекли.
Отчетено е обстоятелството, че правото на административно-наказващия орган да реализира
административно-наказателна отговорност на нарушителя отпада, в случай, че същият
установи, че сроковете по чл.34, ал.1, изр. второ от ЗАНН са изтекли, като последният е длъжен
служебнодаследииданепредприемаобразуването, съответнодапрекративечеобразуваното
административно-наказателно производство. От тук следва, че при изпълнението на всички
условия за узаконяване е достатъчно заплащане на такса за издаване на акт за узаконяване.
С тази промяна се постига редуциране на административната и финансова тежест.
•С предложеното в чл.117, ал.1
изменение се поправя пропуск в ЗИД на ЗУТ от 26.07.2013,
като министърът на регионалното развитие издава Наредба за обема и съдържанието на
устройствените планове съгласувано и с министъра на инвестиционното проектиране.
•Чл. 125, ал. 2
– въвежда се изискването още на етап задание за изработване на устройствен
план да бъде посочена индикативната стойност на бъдещия строеж, за да бъде еднозначно
преценено, дали инвестиционния проект е в правомощията на министъра на инвестиционното
проектиране.
ІІ. 2. Към цел: Прецизиране на правомощията на министъра на
инвестиционното проектиране, определени с измененията на
Закона за устройства на територията от 26.07.2013 год.
ІІІ. 3. Към цел: Прецизиране и допълване на правата,
задълженията и отговорностите на административните органи и на
участниците в инвестиционния процес.
•§ 5, т. 84 от Допълнителните разпоредби
- въвежда се дефиниция на понятието
„индикативна стойност“, което е определящо за правомощията на Министъра на
инвестиционното проектиране след промените, въведени със ЗИД на ЗУТ от 26.07.2013.
Дефинирането на понятието цели да се избегнат противоречиви тълкувания в определяне на
стойността на инвестиционните проекти.
•В § 22 от Заключителните разпоредби
- С тези предложения се регламентира редът за
по-нататъшно процедиране на започнати преди 26.07.2013 г. производства по изработване и
одобряване на подробни устройствени планове или на техни изменения от компетентността
на общинските съвети, областните управители и кметове на общини; по съгласуване и
одобряване на инвестиционни проекти и издаване на разрешения за строеж, както и по
допускане и одобряване на изменения в одобрените инвестиционни проекти по реда на чл.154,
ал.5, които са били в правомощията на главните архитекти на общините или областните
управители, за обекти в обхват до една област, както и строежи от първа и втора категория
с индикативна стойност над 10 000 000 лв, финансирани с публични средства. Предвижда
се започнатите производства да се довършват по досегашния ред. Предлаганите преходни
разпоредби логично допълват §52 от Преходни и Заключителни разпоредби към Закона за
изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (обн. – ДВ, бр. 66 от 2013
г., в сила от 26.07.2013г.)
•§ 18
от заключителните разпоредби прецизира правомощията на министъра на
инвестиционното проектиране относно одобряването на строителни и технически правила
и нормативи, издаването на наредби и инструкции и одобряването на образци на документи
в областта на устройственото планиране и инвестиционното проектиране в съответствие с
изискванията на чл. 169, ал. 4 от ЗУТ.
•Чл. 5, ал. 2
– чрез предлаганите промени се постановява задължителна минимална квота
на представители на Камарата на архитектите в България и на Съюза на архитектите в
България при избора на главни архитекти в общините и в районите на Столичната община и
на градовете с районно деление. Чрез по-активно привличане на браншовите организации се
гарантират професионалните качества, квалификация и опит на главните архитекти.
•С предлаганите в чл.53 а, чл.54, ал.1, чл. 215, чл.221 и чл.222- ал.1 и ал.2
изменения
и допълнения се отстраняват непълноти, неточности и противоречия относно функциите и
правомощията на Дирекцията за национален строителен контрол, възникнали след влизането
в сила на Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (обн.
ДВ, бр.82 от 2012г, в сила от 26.11.2012г.), с който се разделиха правомощията на ДНСК
и общинските администрации по отношение на контрола върху законосъобразността на
извършенотоилиизвършващото се строителствои които, в сегашнияимвидне сапрецизирани.
•Чл. 157, ал.2
– предвижда отпадане на служителят по чл. 223, ал.2 от ЗУТ при откриването
на строителна площадка и строителната линия на обекта, което задължително се извършва
актуално
актуално