Page 34-35 - finalhq

Basic HTML Version

34
35
в сила за Република България. Задължителна застраховка е въведена в чл. 64, ал. 5 от
Закона за гражданското въздухоплаване, в чл. 65 от Закона за железопътния транспорт.
За определяне на минимален размер на застрахователната сума се предлагат промени в
Кодекса за застраховането.
•Чл.124б
- Правят се изменения и допълнения свързани с разрешенията за изработване на
ПУП и тяхното разгласяване. Предвижда се двукратно съкращаване на срока от 30 дни на 14
дни и намаляване на финансовите разходи за администрацията.
•Чл.128, ал. 3
- Предвиждат се изменения и допълнения с цел оптимизиране на
процедурите по обявяване на ПУП. Проектите за Подробни Устройствени Планове за част от
населено място се съобщават на всички заинтересовани лица за което в някои случаи няма
физическа възможност. Все още липсва имотен регистър, кадастралният регистър е непълен
и неточен, адресите са неизвестни, има починали лица или лица, пребиваващи в чужбина.
Това на практика спира за неопределено време устройствената процедура. Изменението
дава алтернатива и създава възможност за изпълнение на процедурата в обозримо време и
съкращаване на сроковете.
•В чл.134 се създава нова ал.8
- Изменението значително облекчава възложителите
и администрацията, като спестява процедури по допускане, изработване, процедиране
и одобряване на изменение на ПУП в които заинтересованите лица имат предварително
съгласие и не се променят параметрите на действащ ОУП и ПУП. Ефектът е облекчаване и
съкращаване на процедурите, както за възложителите, така и за администрацията.
•Чл. 139, ал. 3
- Правят се изменения и допълнения свързани с взаимната съгласуваност
на отделните части на инвестиционния проект. Изискването всички проектанти на отделните
части на проекта да съгласуват с оригинален подпис всички графични и текстови материали
затруднява проектирането и ги поставя в позиция да съгласуват и съответно да поемат
отговорност за специфични технически изчисления, чертежи и текстови разработки по които
те нямат компетентност и което се явява ненужно. Ефектът е облекчаване и съкращаване на
процеса и времето на проектиране, опростяване на взаимната съгласуваност.
•Чл.140, ал.3
- Правят се изменения и допълнения относно издаване на визата за
проектиране. Визата по чл. 140 ,ал.3 от ЗУТ се издава въз основа на мотивирано предложение в
графичен вид на Възложителите и по тяхно лично заявление в писмен вид и/или с представено
нотариално заверено съгласие от всички заинтересовани лица,поради което процедурата
по съобщаване и изчакване на допълнителен срок от 14 дни, в случай, че не се засягат
други заинтересовани лица е нецелесъобразна. Постига се опростяване на процедурата и
съкращаване на сроковете.
•Чл. 141, ал.7
- Изменението регламентира срок за извършване на съгласувателни
процедури. Към момента в чл. 143, ал.5 не е посочен срок за съгласуване от Министерството
на културата, което в редица случаи дава възможност за необосновано удължаване на
процедурата.
•Чл.143, ал.1, т. 5
- С изменението отново се потвърждава срокът за извършване на
съгласувателната процедура по Закона за културното наследство, като се регламентират и
обектите, които подлежат на съгласуване, чрез въвеждането на изискване за поддържане на
публичен регистър, който да е достъпен и чрез интернет за недвижимите културни ценности,
техните граници и охранителни зони, както и за специфичните изисквания, установени за
тях. Наличието на публичен регистър ще осигури необходимата информация за възложители
и проектанти с което ще се облекчи процедурата за обектите, които не са паметници на
културата и не попадат в охранителните им зони.
•Чл. 144, ал.1
– цитираните в ЗУТ членове препращат към по чл. 140, ал.3, който се явява
обобщаващ за случаите, в които се изисква виза за проектиране, логично е да се позовем
директно на този член.
•Чл. 145, ал. 1 и 5
- при досегашния ред за възстановяване на одобрени инвестиционни
проекти, проектът заснемане е следвало отново да бъде одобряван. С предлаганата промяна,
одобряването се замества от съгласуване и се дава възможност проектът-заснемане да служи
за основа при последващи инвестиционни инициативи.
•Чл. 148, ал.8
- Сега действащият текст задължава възложителите на всички инвестиционни
проекти, независимо от вида и категорията на строежа да изискват становище от МОСВ
или съответната РИОСВ относно необходимостта от извършване на ОВОС и да заплащат
такса. Изменението дава възможност на администрацията и проектанта да определят дали
строежът е включен в Приложение 1 или Приложение 2 по ЗООС и да изискват становище
на МОСВ само в посочените от закона случаи. Ефектът е намаляване на административната
и финансова тежест върху инвеститорите и съкращаване на сроковете за процедиране на
проекти, които не попадат в Приложения 1 и 2 по ЗООС.
•В чл.151
се създават нови точки 12 и 13 - В случая се касае за допълващи елементи
- барбекюта, перголи, чешми и беседки, елементи на вертикалната планировка, както и
промяна на предназначение на обект без СМР. Посочените обекти в голямата си част са
готови търговски елементи, които се поставят върху терена, без извършване на строителни
дейности, изискващи инвестиционен проект. Имат второстепенни функции, не изискват
специална квалификация за изграждането си и не подлежат на въвеждане в експлоатация.
Целта е облекчаване на процедурите и отпадане на разрешителния режим.
В алинея 4 на чл.153 цифрата „50“
се заменя с цифрата „10“- Промяната се налага
предвид икономическата обстановка и невъзможността на голяма част от възложителите да
завършат обектите си в предвидения срок, както и да заплатят по финансови причини таксите
за удължаване сроковете на издадените разрешения за строеж, предвид необосновано
високите им стойности, предвидени от някои общини. Ефектът е намаляване на финансовата
тежест върху физическите и юридически лица.
•§ 4, ал.2 от
Допълнителните разпоредби - Предвиждат се изменения и допълнения с
цел оптимизиране на процедурата по съобщаване на административни актове в областта
на устройственото планиране и инвестиционното проектиране до заинтересуваните лица.
Изменението води до облекчаване на процедурата, вкл. и за одобряващия орган, когато имотът
актуално
актуално