КОНФЕРЕНЦИИ
ШЕСТА НАЦИОНАЛНА КОНФЕРЕНЦИЯ ПО ПЪТИЩА НА ТЕМА
"КРЪГОВИ КРЪСТОВИЩА"
В София се проведе Шестата национална конференция по пътища на тема "Кръгови
кръстовища", организирана от Университета по архитектура, строителство и геодезия,
катедра "Пътища", съвместно с Агенция "Пътна инфраструктура", ББА "Пътна безопасност"
и ББК "Пътища". Конференцията беше осъществена с подкрепата на "Мости България", Via-
Con Bulgaria, "Пътища и мостове" и "Главболгарстрой".
Поздравления към участниците отправиха Десислава Терзийска, министър на регионалното
развитие, Кристоф Никодим, председател на Европейската пътна федерация (ERF), Стефан Чайков,
председател на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура”, ректорът на УАСГ проф.
д-р инж. Красимир Петров, ръководителят на катедра "Пътища", проф. д-р инж. Николай Михайлов,
който заедно с проф. д-р инж. Петър Стефанов изнесоха лекция "За по-добро управление на пътната
инфраструктура".
Основните работни теми на тазгодишната конференция бяха три: "Кръгови кръстовища",
"Пътна безопасност" и "Поддържане на пътищата".
Форумът бе открит от
проф. д-р инж. Иван Трифонов
, председател на организационния
комитет. Той подчерта важността и безспорните предимства на кръговите кръстовища, които
са елемент от пътната безопасност. Всички участници се обединиха около твърдението, че тази
тема ще бъде актуална и за следващите конференции в един обозрим хоризонт до 2020 г.
В своето изложения по време на работните панели
проф. д-р инж. Вернер Брилон от Техническия
университетвБохум
изтъкна, че най-важно за кръговите кръстовищаебезопасното решение, което
те дават за движението по пътищата. Най-добри са малките еднолентови кръстовища, въпреки че
се смята, че при тях се намалява капацитетът на движението. Двулентовите кръгови кръстовища
имат увеличена пропускателна способност. Алтернативни са многолентовите кръстовища, които
са по-подходящи за извънградски условия. При строежа на едно кръгово кръстовище, най-важната
част за избора дали то да бъде двулентово или многолентово, са предварителните проучвания.
В Германия се правят кръгови кръстовища от началото на ХIХ век, но модерните са от 1985 г. ,
когато са въведени първите правила за проектирането им. В момента в Германия се проектира по
новите стандарти и норми, които са въведени от 2006 г.
Инж. Мартин Шмоц от Техническия университет в Дрезден
сподели немския опит, за това, че
в сравнение с обикновените четириклонни кръстовища, кръговите спомагат за постигане на по-
голяма безопасност на движението. Защото при тях колите се изтеглят по-бързо и по този начин
намаляват закъсненията и задръстванията. Най-важните изисквания, който се спазват в Германия
при изграждането на кръговите кръстовища, са няколко: първо - да бъдат конструирани според
нормите и правилника; второ - да има ниска скорост на движение на превозните средства в тях;
трето - да има добра видимост между превозните средства и пешеходците, които пресичат там;
четвърто - да не са много големи, защото, ако са твърде големи, превозните средства увеличават
скоростта си, когато минават през тях и това вече е предпоставка за катастрофи.
42
кръгови кръстовища