Page 38-39 - finalhq

Basic HTML Version

Законодателна инициатива
В НС Е ВНЕСЕН ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И
ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗОП
В Комисията по инвестиционно проектиране към Народното събрание е обсъден Законопроект
за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, внесен от Министерския съвет.
Участвали са експерти от работната група по изготвяне на
Законопроекта от Министерския
съвет
, представители на различни ведомства, съсловни и обществени организации -
МРРБ,
Агенцията по геодезия, картография и кадастър, Камарата на инженерите в инвестиционното
проектиране, Асоциацията на геодезичните фирми, Камара на инженерите по геодезия, Камарата
на архитектите в България, Камара на строителите в България, Съюза на архитектите в България,
Българската асоциация на архитектите и инженерите консултанти, Националното сдружение
на общините, представители на граждански организации и структури. Представителите на
професионалните камари са изразили мнение, че в
ЗИД
на
ЗОП
не е отчетена спецификата на
процедурите, свързани с възлагане на поръчки за услуги, чийто предмет е интелектуален продукт
– инвестиционните проекти, проектите в устройственото планиране и проектите за съоръжения.
Те са подчертали, че се касае за високо специализиран интелектуален труд, който трябва да бъде
регламентиран по специфичен начин. Предложението им е било тяхното становище да се отрази
в Закона за обществените поръчки като към
чл.3, ал.1, т.2
се добави
„проектантски услуги"
в
Правилника за приложение на
ЗОП
и в Наредбата за провеждане на конкурси в инвестиционното
проектиране и устройственото планиране. Така този вид услуги ще бъдат специално разграничени
от останалите услугите от друг вид и характер.
Представителите на браншовите организации са отбелязали и друга слабост на законопроекта
- подценената роля на професионалните организации, които би трябвало да участват много по-
широко с експертна помощ в обществените поръчки. Те са изразили желание да бъде законодателно
регламентирано участието на техни представители като външни експерти, членове на журита др.
Като съществен недостатък е отчетен и заложеният критерий за най-ниска цена. Общо е
било мнението, че измененията на ЗОП трябва да бъдат направени и в посока облекчаване на
процедурите по обжалване, което ще спомогне за ускоряване на процеса и носене на отговорност
от недобросъвестните участници.
В хода на разискванията са били повдигнати въпроси, свързани с предложението за лимитиране
на дял от обществената поръчка, който следва да се изпълнява от подизпълнители. Той не бива
да е по-малък от 30% и по-голям от 70% от общата стойност на строителството. Имало е и
опасения, че това може да се окаже свръх регулация, която да ограничи правото на преценка на
участниците и да се превърне в пречка за малките и средни предприятия. Направени са били
специални предложения за това, че в закона, освен количествените, ясно трябва да бъдат оценявани
и техническите и естетическите показатели, което е особено важно в процеса на проектирането
и строителството.
Като цяло, присъстващите на обсъждането специалисти са се обединили около мнението, че
ЗИД
на
ЗОП
отговаря на изискването да бъде подобрена нормативната среда за осъществяване на
процеса на обществените поръчки. В резултатна дискусията и на проведеното гласуване, Комисията
за инвестиционно проектиране е внесла в Народното събрание законопроекта с предложение
народните представители да приемат на първо четене Закона за изменение и допълнение на Закона
за обществените поръчки, внесен от Министерския съвет.
ИФ
38
законодателна инициатива