И Н Т Е Р ВЮ
другите инсталации. Курсовете и семинарите, които тя
организира на тази тема, са общодостъпни за всички
специалности. Но е необходимо отделните национални
секции да проведат една обща среща за изграждане на
цялостна концепция. С няколко встъпителни курса с да
запознаят специалистите, изграждащи и проектиращи
отделните части на проекта, със специфичните елементи
и цялостните концепции при изграждането на останалите
инсталации. Това трябва да бъдат такива обучения,
които да са кратки, да обхващат само най-важните и
съществени елементи и да подпомогнат специалистите
при създаването на тяхната конкретна инсталация или
съоражение. За да може, когато се срещнат на терен
много лесно да отстраняват възникналите затруднения
и бързо и ефикасно да изграждат дадения обект. Това
повишава съществено и имиджа на Камарата като
браншова организация, която е водеща в строителния
процес. Особено в настоящето, което изисква бързи
решения, мислене и оценка на състоянието, които да се
извършват не с месеци, а бързо и на място. Съобразно
това, че строителната техника и механизация не могат
да спират работа.
Какво е мястото на техническите университети
в непрекъснатото повишаване квалификацията на
специалистите, в това обучение през целия живот ?
.
— При съвременното развитие на техниката и
на технологичните процеси много съществено е
изпреварващото обучение и скоростта на предоставяне
на тези знания. А ролята на техническите университети
е много съществена в това отношение. Защото те
концентрират всички знания на утрешния ден. В резултат
на което те първи могат да предоставят тези знания на
останалите участници в реализацията на проектите
и съоръженията. Затова в голяма част от процесите
на обучение, включително и семинарните занятия се
акцентира върху ролята на висшите учебни заведения.
Те първи да предоставят тези знания на Камарата.
Затова КИИП се стреми да има непрекъсната връзка с
висшите технически училища. Всъщност, това обучение
се провежда през целия живот, то не прекъсва. Отдели ли
се един проектант от процеса на обучение, той може за
много кратко време катастрофално да изостане в своето
развитие. Затова има и изискване, при прекъсване на
проектантската практика то да не е дълго, защото иначе
става много опасно. Прекъсва се веригата на обучение,
знанието изостава и съответния проектант не е в курса
на съвременните технически решения.
Среща ли КИИП разбиране и желание за
взаимодействие от страна на ВУЗ –овете в работата
са повишаване квалификацията на своите членове ?
— КИИП среща изключително разбиране от страна на
висшите технически заведения в това отношение. Всяко се
стреми да поддържа връзка с КИИП. Практически, освен
с УАСГ, имаме добра връзка с всички висши технически
учебни заведения от цялата страна. Това се отнася както
за централното ръководство, така и за регионалните
колегии на Камарата. Например РК на София, Габрово,
Русе, Сливен съответно поддържат здрава връзка с
техническите университети, които са на тяхна територия.
Което е в полза на всички членове на Камарата.
В проектантския процес има и много
интердисциплинарни части. До каква степен те са
свързани с основните части на проектите и „зони с
повишена трудност” ли са за проектантите ?
— Така е, в проектантския процес има и много
интердисциплинарни части, които са свързани в
определена степен с основната част на проекта.Такива
са примерно изискванията, свързани с пожарната
безопасност, със санитарно-хигиенните норми и т. н.
При интердисциплинарните части трябва да се отчита
следния елемент – обучението при тях е съществено и
е необходимо да се извършва съобразно периодично
излизащите нови нормативни документи. Тук трябва да се
обърне внимание на факта, че всеки проектант разработва
основната част от своя проект, като допълнително се
включва и в тия части от проекта, които са свързани с
елементи на интердисциплинарните части. Примерно
по част „ Пожарна безопасност” всеки проектант, който
разработва отопление и вентилация, е изключително
добре запознат с нормите и начините на проектиране
на вентилационни съоръжения, които да отговарят на
нормативната база. Той трябва да знае как точно да
изчисли параметрите на въздуховодите, начина на
преминаването им, количеството въздух, което постъпва
в дадено помещение, смукателните и нагнетителните
инсталации и т. н. Така че това съоръжение да изпълнява
основното си предназначение, като отговаря на
изискванията на съответната нормативна база. Разбира
се, водещ е проектантът, който разработва основната част,
защото той познава най-добре тези съоръжения. Но са
8