Page 70-71 - final

Basic HTML Version

70
71
Обновената Директива за обществени поръчки, утвърдена от Европейският парламент
на 15 януари тази година, определя нов критерий за възлагане/икономически най- изгодна
оферта/, като същевременно въвеждаща завишени изисквания за отчитане влиянието
върху околната среда, социални аспекти и прилагане на иновации, т.е ще имаме нова
ера на обществени поръчки, където критериите за качество и устойчивост ще бъдат също
отчитани, изтъкна Йозеф Робл, президент на ЕСЕС (2008 - 2012), Австрия. В тази връзка инж.
Мирко Орешкович, президент на ЕСЕС (2006 – 2009) наблегна на отговорността на самите
проектанти при предлагане на цени за техните услуги, защото често те предлагат ниски цени,
за да спечелят поръчките. За ниските цени сме отговорни и ние, защото ние ги предлагаме,
а не обявителите, заяви.
Министър Данов сподели, че в министерство на инвестиционното проектиране се подготвя
отделен правилник за обществените поръчки за проектантски услуги. Стремежът е да се
въведе фигурата на водещия проектант, който да носи голяма отговорност от началото до
края на строително-инвестиционния процес.
Бе дискутирана и темата за образование и обучение на инженерите проектанти в
областта на устойчиво строителство. Проф. Шумарац, ЕСЕС Вицепрезидент поясни, че
обновената Директива за професионалните квалификации поставя сериозен фокус върху
продължаващото обучение. Той сподели накратко актуалните цели и задачи на ЕСЕС за
прилагане на продължаващото обучение на членовете на инженерните камари. Предстои
старт на магистърска програма по устойчиво градско развитие във Варненския свободен
университет от тази есен и отделни лекционни курсове по устойчиво строителство в УАСГ,
съобщи Георги Коларов.
Някои от пречките пред устойчивото строителство и проблеми за проектантите изтъкна инж.
Стефан Кинарев – липса на пълна нормативна обезпеченост, например липса на кадастър
и имотен регистър на територията, последният климатичен справочник за България е от 40
години. Проблем е също липсата или неспазването на конкретни срокове за голяма част от
административно-разрешителните и съгласувателни дейности в строително-инвестиционния
процес. И от тази трибуна той изрази съжаление, че не е прието обоснованото законодателно
предложение на КИИП поне една трета от състава на комисиите по ЗОП за обществени
поръчки от строително инвестиционния процес да са лица, експерти в областта на съответната
обществена поръчка.
Вторатачастна конференциятавключвашепленарнидокладивследнитетематичниобласти
на устойчиво строителство: европейски политики и инициативи; синхронизирано българско
законодателство; ролята на инженерите за прилагане на постановките в практиката; примери
от европейската и българска практика.
Засилен интерес предизвика докладът на инж. Андреас Ритц от Федерален институт по
строителство. Той представи немските законодателни практики. Спря се по-подробно на
разработването на насоки за устойчиво строителство и система за оценка за устойчиво
строителство (BNB) и тяхното прилагане за федералните административни сгради.
За синхронизираното българско законодателство подробен доклад изнесе инж.Соня
Георгиева, началник отдел в дирекция „Правила и норми за проектиране и строителство”,
МИП.
Основни положения в стандартите за устойчиво строителство и ролята на българския ТК 101
”Устойчиво строителство” бяха представени в доклада на инж. Димитър Начев, председател
на ТК 101 и инж. Мария Стефанова, представител на КИИП в ТК 101.
Система за енергиен мениджмънт на базата на ISO50001: 2011 бе коментирана от инж.
Христос Ефтивулу, Министерство на съобщенията и строителството на Кипър, Председател
на Техническа Камара на Кипър /2005-2011/
Проф. д-р .инж. Драгослав Шумарац сподели опита на Сърбия за ролята на инженерите за
енергийната ефективност на сгради.
юбилей
юбилей